چین باز هم آمریکا را متهم کرد

به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا ماه گذشته گفت که چین "بی‌توجهی عامدانه" به کیفیت هوا، زمین و آب نشان داده و با گازهای گلخانه‌ای گرم‌کننده آب و هوا که بالاترین میزان در جهان بوده و هنوز هم در حال افزایش است، در حال به خطر انداختن سلامت جهانی است.

در پاسخ "لی جائو"، رئیس اداره تغییرات آب و هوایی در وزارت بوم‌شناسی و محیط زیست چین در یک جلسه مطبوعاتی گفت: واشنگتن نمی‌تواند دیگر کشورها را وادار کند مسئولیت شکست‌های محیط زیستی‌ آمریکا را به عهده بگیرند.

وی اظهار کرد: آمریکا کشوری با بیشترین انباشتگی گازهای گلخانه‌ای است و در آغاز ماه آینده به طور رسمی از توافق پاریس بیرون خواهد رفت.

این اختلاف بخشی از درگیری گسترده‌تر بین دو طرف است، در حالی که پکن مکرراً واشنگتن را به "یکجانبه‌گرایی"، قلدری و شکست در پایبندی به تعهدات جهانی متهم می‌کند و در عین حال بر اعتبارات چندجانبه‌گرایانه خود تأکید دارد.

آمریکا فرآیند سه‌ساله خارج شدن از تفاهمنامه پاریس را در سال ۲۰۱۷ شروع کرد، در حالی که دونالد ترامپ در آن زمان مدعی بود، این تفاهم از شرکت‌های چینی حمایت کرده و اقتصاد آمریکا را ضعیف می‌کند.

اما وزارت خارجه چین هفته گذشته گفت که آمریکا یک "وفاق شکن" و "دردسرساز" است و در پایبندی به تعهدات خود در قبال جامعه بین‌المللی شکست خورده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.