تصمیم بایدن برای افزایش فشارها بر چین

 خبرگزاری رویترز امروز پنجشنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با دو تن از مشاوران جو بایدن خبر داد که وی بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات سوم نوامبر ( ۱۳ آبان)، با متحدان واشنگتن در مورد آینده تعرفه‌های آمریکا بر کالاهای چینی رایزنی خواهد کرد.

رویترز به نقل از این مشاوران نوشت که بایدن در پی «اهرم فشار جمعی» برای تقویت موضع واشنگتن علیه پکن خواهد بود.

این مشاوران گفتند که باید اشتباه‌های ترامپ که در چارچوب برنامه «اول آمریکا» بر کالاهای اروپایی و کانادایی تعرفه وضع کرد و با شرکای اصلی آمریکا به ضدیت پرداخت، تکرار نشود.

جفری پرسکات (Jeffrey Prescott) یکی از مقام‌های ارشد حوزه سیاست خارجی در دولت باراک اوباما گفت: دولت ترامپ به دلیل تک‌روی شکست خورد و این موجب شد تا چین جان سالم به در برد.

مشاوران بایدن از بیان اینکه در صورت پیروزی بایدن تعرفه‌های دولت ترامپ علیه کالاهای چینی برداشته خواهد شد یا خیر، امتناع کردند.

پرسکات گفت: پیش از آنکه به خوبی متوجه شویم که در دولت پیش چه اقدام‌هایی انجام شده (بایدن) مواضع زودهنگام اتخاذ نخواهد کرد. وی با این حال بر «مشاوره با متحدان» آمریکا تأکید کرد.

مشاوران بایدن گفتند که وی به جای اقدام یک‌جانبه تجاری ابتدا با متحدان آمریکا مشورت خواهد کرد.

برایان مک کین (Brian McKeon) مشاور پیشین کاخ سفید و پنتاگون در دولت اوباما گفت: می‌توان از عدم وضع تعرفه بر (کالاهای) اروپایی و کانادایی آغاز کرد و با آنان در مسئله تجارت همکاری کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.