سردار جلالی: پدافند غیرعامل در ۸ حوزه سازماندهی شده است

سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی شنبه شب در برنامه تلویزیونی نگاه یک افزود: ایران از نظر دانش پدافند غیرعامل پیشرفت های خوبی داشته در حالی که هم اکنون قوانین پدافند غیرعامل در برخی از کشورهای جهان در مرحله ابتدایی قرار دارند.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۵۰ نفر در کشور در رشته های مختلف پدافند غیرعامل فارغ التحصیل شده اند و این نشان از پیشرفت کشور در حوزه دانش پدافند غیرعامل است،گفت: در کشورهای مختلف جهان سه نوع پدافند غیرعامل وجود دارد که وظایف آنها تقریبا مشابه هم هستند.

جلالی یادآورشد: در برخی از کشورها با تشکیل کنفدارسیون دفاع غیرعامل، این سازمان در زمان جنگ دفاع از مردم را بر عهده دارد و در برخی از کشورها با تشکیل مدیریت بحران مسئولیت مقابله با حوادث را که منشا طبیعی دارد به این سازمان محول شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهارداشت: در برخی از کشورها نیز با تشکیل وزارت دفاع سرزمینی یک وزارتخانه بزرگی تشکیل شده که وظیفه اصلی آن با پدافند غیرعامل ارتباط نزدیکی دارد.

سردار جلالی بیان کرد: هم اکنون ساختارهای پدافند غیرعامل در کشور تکمیل شده تا با فرماندهی و مدیریت این سازمان در مواقع لزوم با تهدیدها مقابله و پاسخ لازم داده شود.

وی با بیان اینکه مقاومت فعال، تاب آوری حیرت انگیز وایران قوی شعارسازمان پدافند غیرعامل در برابر روحیه تهاجمی دشمن است، خاطرنشان کرد: دشمن یک روحیه تهاجمی بر علیه کشور ما دارد و اگر لازم باشد با دفاع و مقاومت اقدامات پدافندی خود را انجام خواهیم داد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت:اگر فشار دشمنان به یک کشوری دیگری بود این کشور عملا متلاشی می شد، اما در ایران تاب آوری ما تاکنون در برابر دسیسه های دشمنان حیرت انگیز بوده و همزمان با انتشار ویروس کرونا مقاومت و کارکرد اصلی کشور در برابر دشمن حفظ شد.

وی بیان کرد: قرآن کریم به ما فرمان می دهد که در مواقع لزوم در مولفه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قدرتمند شویم و این از دیدگاههای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز است.

سردار جلالی با اشاره به سابقه پدافند غیرعامل گفت: وقتی ما با دشمن وارد جنگ شدیم همه وظایف پدافند غیرعامل به ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ واگذار شد و پس از اتمام جنگ تحمیلی با انحلال برخی از سازمانهای ایجادی، جای پدافند غیرعامل در کشور خالی بود و این مساله سبب شد تا سازمان پدافند غیرعامل در سال۱۳۸۲ بر اساس فرمان مقام معظم رهبری تشکیل و در سال۱۳۹۰ روز هشتم آبان بعنوان روز پدافند غیرعامل نامگذاری شود.  

وی افزود: هرچند که سازمان پدافند غیرعامل به لحاظ ماهیتی زیر نظر نیروهای مسلح است تا زیر نظر فرماندهی کل قوا به وظایف خود عمل کند، اما در مجلس گذشته تلاش کردیم قانون پدافند غیرعامل تصویب شود که این مساله عملی نشد و هم اکنون این موضوع در دستور کار مجلس یازدهم قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت مقابله با ویروس کرونا بیان کرد: ما در آذرماه سال گذشته کار قرارگاه مقابله با ویروس کرونا را آغاز کردیم و حوادث مرتبط با آن را در چین پیگیری می کردیدم و از اواخر دی ماه سال گذشته، طرح مقابله با ویروس کرونا در کشور شروع شد و با پیش بینی، پیشگیری وارد مرحله  مقابله با این  بیماری شدیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل بیان کرد: در ۳۰ بهمن ماه سال گذشته پیشنهادات خود را برای مقابله با این بیماری ارائه دادیم و برای ۵ مرحله قرنطینه اولین مکان های بیماری کرونا را شناسایی و درمان در منزل و یا بیمارستان را پیشنهاد دادیم.

وی یادآورشد: هم اکنون بخش بزرگی از کشورهای جهان درگیر کرونا شده اند این در حالی است که ساختاری برای مقابله با این بیماری وجود ندارد و تمام مردم، اقتصاد، سیستم های بهداشتی، درمانی و معیشتی درگیر این بیماری هستند.

سردار جلالی گفت: برخی از کشورها توانستند با سختگیری نظام بهداشتی با بیماری کرونا مقابله کنند و در این زمینه اهمیت مساله را به مردم تفهیم کردند و نقش رسانه های گروهی برای اطلاع رسانی به مردم در این زمینه بسیار اهمیت دارد زیرا همه باید با رعایت فاصله گذاری و رعایت مسایل بهداشتی از این مقررات تمکین کنند.

وی در خصوص طرح پدافند شهری گفت: در طرح پدافند شهری ۴۰ برنامه راهبردی برای شهرها تعریف شده است تا مکان های پرخطر به خارج از شهرها منتقل شود و یا با ایمن سازی در محل، این مساله اولویت های اجرایی سازمان پدافند غیر عامل است و فردا نیز در این خصوص با شهرداران بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت جلسه خواهیم داشت.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پایان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در امریکا گفت: تجربه نشان داده است که کاندیداهای ریاست جمهوری در امریکا هر کدام برنده شوند برای ما تفاوتی ندارند و تنها ممکن است تاکتیک های آنها در برابر جمهوری اسلامی ایران متفاوت باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.