مراکش: مکرون باید از مسلمانان عذرخواهی کند

نخست وزیر سابق مراکش در گفتگویی با شبکه ماهواره‌ای الجزیره اظهار کرد: مکرون از سوء تفاهم صحبت کرد، این نکته مثبتی است اما کافی نیست، او در مصاحبه با شبکه الجزیره باید از مسلمانان عذرخواهی می‌کرد.

نخست وزیر سابق مراکش گفت: روز گذشته مکرون را به میانه‌روی و عذرخواهی دعوت کردم اما او این کار را نکرد، بنابراین ما مسیر دیگری را در پیش می‌گیریم، او باید از مسلمانان هر چند کوچک عذرخواهی می‌کرد.

او افزود: کشورهای اروپایی و غربی باید یک قانون بین‌المللی در ممنوعیت اهانت به ادیان و پیامبران تصویب کنند، مسلمانان اهانت به مقدسات خود را نپذیرفته و هرگز نخواهند پذیرفت.

مکرون روز شنبه در گفتگو با الجزیره اظهار کرد که احساسات مسلمانان نسبت به کاریکاتورهای توهین‌آمیز به پیامبر (ص) را درک می‌کند.

رئیس جمهور فرانسه در ادامه گفت: کاریکاتورها یک طرح دولتی نیستند بلکه برگرفته از روزنامه‌ها و مطبوعات آزاد و مستقل و غیر وابسته به دولت هستند.

او که حمایت خود را از کاریکاتورهای توهین‌آمیز اعلام کرده بود، در این گفتگو به صورت صریح مخالفت خود با این نقاشی‌ها و یا اهانت به اسلام را اعلام نکرد.

طی چند روز گذشته تصاویر و طرح‌های کاریکاتوری اهانت‌آمیزی علیه پیامبر (ص) در رسانه‌های فرانسوی منتشر شده و یا بر روی برخی ساختمان‌ها در این کشور نصب شده و به نمایش گذاشته شدند، حرکتی که موجب خشم مسلمانان سراسر جهان شده است.

مکرون نیز ۲۱ اکتبر جاری تاکید کرد که کشورش هرگز از این کاریکاتورها دست نخواهد کشید، اظهاراتی که موجب افزایش خشم در جهان اسلام شده و به دنبال آن در برخی کشورها کمپین‌های تحریم تولیدات و کالاهای فرانسوی کلید خوردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.