تازه‌ترین وضعیت ترامپ و بایدن در ایالت‌های کلیدی

 توئیت پرس گزارش داد: در تازه ترین نظرسنجی ها بایدن دموکرات جلوتر از ترامپ جمهوری خواه در ایالت پنسیلوانیا است.

جوبایدن 4.1 درصد جلوتر از ترامپ در ایالت حیاتی پنسیلوانیا است.بایدن 49.5 درصد و ترامپ 45.4 درصد آرای نظرسنجی‌ها را در اختیار دارند.

این در حالی است که ترامپ در تمام نظرسنجی‌های یک هفته اخیر در آمریکا عقب‌تر از جوبایدن بوده است.

پس فردا مردم آمریکا رئیس جمهور خود را در انتخابات عمومی تعیین خواهند کرد،هرچند تاکنون 82 میلیون رای دهنده، از طریق پست، آرای خود را به صندوق‌ها ریخته و قرار است رای آنها بلافاصله پس از سوم نوامبر رسما شمارش و اعلام شود.تا اینجای کار دموکراتها برنده انتخابات هستند.

همچنین تازه ترین نظرسنجی درباره کرسی سنا نشان می دهد که  شانس بیشتر دموکراتها برای کسب 35 کرسی برآورد شده است.

دو روز دیگر همراه با انتخابات ریاست جمهوری مردم به صاحبان آینده 35 کرسی سنا نیز رای می‌دهند که بر اساس نظرسنجی‌ها هرچند 50-50 مساوی هستند، اما شانس دموکراتها برای تصاحب کرسی بیشتر است.

گفتنی است اکثریت سنا در حال حاضر در دست جمهوری خواهان است.

 در روزها و ساعت‌های پایانی کمپین های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، بنابر تازه ترین نظرسنجی سی‌ان‌ان، جو بایدن نامزد دموکرات ها در روندی یکنواخت همچنان از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در چند ایالت کلیدی جلو است.

نتایج تازه ترین نظرسنجی سی ان ان که روز شنبه منتشر شده نشان می دهد که رای دهندگان احتمالی در ایالت های محل نبرد در آمریکا پیشتازی بایدن را با اختلاف زیاد در ایالت میشگان نشان می دهد و در این ایالت، ۵۳ درصد رای دهندگان احتمالی از بایدن و ۴۱ درصد از ترامپ حمایت می کنند.

در ویسکانسین، نتایج در راستای نظرسنجی های عمومی انجام شده در چند وقت اخیر است. ۵۲ درصد از رای دهندگان از بایدن و ۴۴ درصد از ترامپ حمایت می کنند.

در آریزونا، بایدن با اختلاف ۵۰ به ۴۶ از ترامپ جلوتر است که در راستای نتایج بدست آمده در نظرسنجی های چند وقت گذشته است اما نتایج با حاشیه خطای ۴.۱ درصد است.

در کارولینای شمالی بایدن با کسب ۵۱ درصد آرا به نسبت ترامپ با ۴۵ درصد آرا جلوتر است.

نظرسنجی های اخیر در این ایالت نشان می دهد که رقابت در این ایالت تنگاتنگ است اما نظرسنجی ان بی سی نیوز و شرکت ماریست که روز جمعه منتشر شد حکایت از پیشتازی ۶ واحدی معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا نسبت به ترامپ دارد.

ترامپ در سال ۲۰۱۶ میلادی در همه این چهار ایالت کلیدی پیروز شده بود و نتایج هر یک از این ایالت ها می توانند نقش مهمی در تعیین برنده انتخابات روز سه شنبه باشد. ترامپ و بایدن در هفته گذشته از  این ایالت های غرب میانه دیدار کردند.

نظرسنجی سی ان ان تلفنی و توسط شرکت اس اس ار اس و در بازه زمانی ۳۰-۲۳ اکتبر (۹-۲ آبان) با جامعه نمونه بیش از هزار نفر در هر یک از این ایالت ها انجام شده است.

 در آیووا؛ ترامپ پیشتاز است

تارنمای پولیتیکو گزارش داد نتایج نظرسنجی منتشر شده در روز شنبه روزنامه « دی مون رجستر» چاپ ایووا نشان می دهد ترامپ و سناتور جمهوریخواه جونی ارنست در رقابت های این ایالت کلیدی از رقبای دموکرات خود جلوتر هستند.

به گزارش ایرنا، در آیووا ترامپ با اختلاف ۷ نقطه ای از بایدن  جلوتر است و بدین ترتیب ۴۸ درصد از رای دهندگان در آیووا از ترامپ و ۴۱ درصد از بایدن حمایت می کنند.

این نظرسنجی در بازه زمانی ۲۹-۲۶ اکتبر (۸-۵ آبان) با ضریب خطای مثبت و منفی ۳.۴ درصد از بین ۸۱۴ نفر از رای دهندگان احتمالی در ایالت آیووا انجام شده است.

پولیتیکو نوشت: نظرسنجی که نتایج آن روز شنبه منتشر شده است نظرسنجی های اخیر درباره ایالت ایووا را نقض می کند؛ نتایجی که نشان می دادند بایدن و ترامپ در رقابت تنگاتنگی در این ایالت بسر می برند. نظرسنجی هفته گذشته دانشگاه مانموث نشان داد در ایووا ۴۸ درصد رای دهندگان ثبت نام شده از ترامپ و ۴۷ درصد از بایدن حمایت می کنند.

بر اساس این نظرسنجی حمایت از ترامپ در آیووا در بین رای دهندگان مستقل افزایش یافته در حالی که بایدن میدان را بین رای دهندگان زن از دست داده است.

در حالی که در نظرسنجی سپتامبر بایدن با اختلاف ۵۳ در مقابل ۳۸ درصد در بین رای دهندگان مستقل جلو بود ترامپ اکنون حمایت این گروه از رای دهندگان را کسب کرده و ۴۹ درصد از این رای دهندگان به ترامپ و ۳۵ درصد به بایدن رای می دهند.

پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای تعیین رئیس جمهوری و معاون او روز سه شنبه سوم نوامبر (۱۳ آبان) برگزار می شود. ترامپ پیشاپیش مدعی تقلب در انتخابات و ربوده شدن آرای خود است و مواضع و رفتارهای او نشان می دهد در صورت شکست ممکن است مقاومت کرده و نتایج را با شکایت در دیوان عالی به چالش بکشد. از طرف دیگر برخی گمان زنی ها از احتمال بروز خشونت در روز انتخابات در آمریکا حکایت دارند. روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: نگرانی مردم آمریکا از احتمال بروز خشونت خرید سلاح در این کشور را افزایش یافته است.

 در حالی که برخی، روند انتخابات در آمریکا  را با توجه به ارای الکترال و نقش تعیین کننده آنها در تعیین رئیس جمهوری که آرای مردمی را کسب کرده است غیردموکراتیک می دانند این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بستر تازه ای را برای تحولات جدید در آمریکا ایجاد کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.