ابراز نگرانی گوترش از ادامه درگیری‌های قره‌باغ

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه درخصوص ادامه درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ کوهستانی ابراز نگرانی کرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی این نهاد، گوترش ادامه یافتن درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و نادیده گرفتن توافقات آتش‌بس را محکوم کرد.

در بیانیه‌ای که از سوی سازمان ملل به نقل از گوترش منتشر شده آمده است: «هر دو طرف طبق قوانین حقوق بشری تعهداتی دارند و باید در خلال عملیات‌های نظامی، در بالاترین سطح، مراقب و محافظ غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی باشند».

این بیانیه می‌افزاید: «دبیر کل به صورت تمام قد از فراخوان گروه مینسک به منظور برقراری آتش‌بس بشردوستانه بر اساس توافقی که دهم اکتبر حاصل شد و هفدهم اکتبر در پاریس و بیست ‌و پنجم اکتبر در واشنگتن مورد تأیید قرار گرفت، حمایت می‌کند».

گوترش از دو طرف درگیر درخواست کردبه صورت فوری و با حسن نیت گام‌هایی محکم در قبال تعهدات خود بردارند تا «به خاتمه یافتن درگیری‌ها به شکل پایدار و مسالمت‌آمیز دست پیدا کنند».

دور جدیدی از تنش ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در خصوص منطقه قره باغ کوهستانی از تاریخ ۲۷ سپتامبر (۶ مهرماه) آغاز شد و طرفین درگیر یکدیگر را به حمله به قلمروهایشان متهم کردند.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.