ادامه مخالفت‌ها با اجرای پروژه عربستان در استانهای جنوبی عراق

«رسول راضی» از رهبران ائتلاف دوله القانون به ریاست «نوری المالکی» در استان «المثنی» عراق بر مخالفت با روند سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در عراق تاکید کرد و گفت که این امر به هدررفت آب‌های زیرزمینی منجر می‌شود.

وی در گفت‌وگو با شبکه «العهد» توضیح داد: سرمایه‌گذاری عربستان در مناطق جنوبی عراق مردود است زیرا به هدررفت آبهای زیرزمینی این منطقه منجر خواهد شد. در این میان استان «المثنی» خطر قرمز است و ما اجازه نخواهیم داد کشوری که به خصومت با عراق معروف است در آن سرمایه‌گذاری کند.

راضی ادامه داد: می‌توان مناطق بیابانی این استان را در صورتی که به شکلی درست سرمایه‌گذاری شود به مناطقی حاصل‌خیز و سرسبز تبدیل کرد. شهر «السماوه» دارای ذخایر آبی فراوانی است و ما اجازه نخواهیم داد که هیچ کشوری از آن بهره‌برداری کند. ما به این همسایگانمان اطمینان نداریم زیرا آنها موجب ورود تروریسم به عراق شدند. این سرمایه‌گذاری [عربستان] در استان المثنی را ما به منزله یک پروژه برای اشغال کشور می‌دانیم.

پیش‌تر، «قیس الخزعلی» رئیس جنبش «عصائب اهل الحق» عراق در بیانیه‌ای ضمن هشدار درباره تقلای عربستان سعودی برای تسلط بر مناطقی از استان‌های عراق به بهانه سرمایه‌گذاریاعلام کرد: «ما تلاش‌های نظام سعودی در تسلط بر مناطق وسیعی از اراضی استان‌های الانبار، النجف، المثنی و البصره به بهانه سرمایه گذاری را رد می‌کنیم.»

در این بیانیه آمده است: «این پروژه عربستان، تهدیدهای امنیتی بسیار خطرناکی دارد؛ زیرا توسط رژیمی قرار است عملی شود که سوابق متعددی در آسیب زدن به امنیت و ثبات عراق دارد و ضمن صدور فتواهای تکفیر، صدها انتحاری به عراق فرستاده است.»

الخزعلی افزود: «پروژه عربستان سعودی برای کشاورزی در مناطق فوق الذکر همچنین به دلیل نوع کاشت‌هایی که قرار است در آنجا انجام شود، موجب زیان‌های اقتصادی سنگین به ذخیره آب‌های زیرزمینی در این مناطق می‌شود.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.