بیشترین مرگ‌های کرونایی در ایران مربوط به چه کسانی است؟

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در مراسم امضای تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و سازمان بسیج مستضعفین، بیان کرد: درک مناسبی از وضعیت بیماری در کشور وجود دارد،  خوشبختانه نظرات به هم خیلی شبیه است،فکر می کنم در حال حاضر آن هفت استراتژی که ما طراحی کرده بودیم و از قبل مدنظرمان بود، الان با استراتژی‌های سازمان بسیج مستضعفین منطبق است و فقط یک تفاوت دارد، آنهم این است که اکنون  با پتانسیل‌ بزرگی که از سوی سازمان بسیج در اختیار ما قرار می‌گیرد، نگرانی‌هایی که شاید ما داشتیم کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: در حوزه مدیریت کرونا سه حوزه اصلی داریم که شامل مراقبت، حمایت و نظارت است. که در این سه حوزه اگر وزارت بهداشت به تنهایی وارد شود، خیلی آسیب می‌بینیم، کمااینکه تجربه هم کردیم. در جاهایی که به دلایلی، تنها ماندیم، آسیب دیدیم.

رئیسی بیان کرد: استراتژی‌های ما کاملا منطبق با استراتژی‌هایی است که در بسیج طراحی شده است، بنابراین اصول کلی کاملا منطبق است و یکسری پیشنهادات را هم داریم که مطرح خواهیم کرد.

وی افزود: در حوزه حمایت، مراقبت و نظارت کاملا مشخص شده که وزارت بهداشت چه کمبودهایی دارد، به عنوان مثال کل بضاعت وزارت بهداشت در حوزه نظارت بهداشت محیط ۷۰۰۰ نفر است، درحالی که سه میلیون و ۲۰۰ هزار شغل در سامانه SALAMAT.GOV.IR ثبت شده است، حال در نظر بگیرید که نمی توانیم نظارت دقیقی با این تعداد ناظر در  کل کشور داشته باشیم، حال اگر نیروهای ناظر ما افزایش پیدا کند، شرایط برای ما خیلی بهتر خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی کرونا بیان کرد: در حوزه مراقبت یکی از مشکلات اساسی‌مان این است که فردی را که با هزینه بالا و با سختی پیدا می‌کنیم که مثبت است،  با دو مشکل روبه رو هستیم، اول اینکه مطمئن نیستیم که در خانه می‌ماند و قرنطینه را حفظ می‌کند و باید مکانیزمی برای ردیابی این موضوع داشته باشیم، مشکل دوم  هم این است که باید به واقعیت کشورمان برگردیم چون حقیقت این است که ما مانند فرانسه و آلمان نیستیم که به فرد بگوییم در خانه بمان و ما ماهیانه ۱۰۰۰ دلار به تو می‌دهیم. مثلا  به فردی که یک بقالی دارد و مثبت شده، گفته‌ایم که ۱۴ روز در خانه بمان، در صورتی که این فرد نان شب ندارد که بخورد، باید سیستمی باشد که از این فرد مراقبت کند، این را هم در نظر بگیریم که حدود ۸۸ درصد مرگ‌هایمان مربوط به سالمندان و افراد آسیب‌پذیر جامعه است و اگر بتوانیم این ۸۸ درصد را ساپورت کنیم خیلی کمک کننده‌ این شرایط است.

وی در پایان گفت: در عین حال در کشور ۵۰۰ تا ۵۶۰ هزار سالمند داریم که تنها زندگی می کنند، ولی این افراد سالم هستند، اما نباید از خانه بیرون بیایند و باید کسی باشد که از آنها مراقبت کند، مثلا  اگر به دارویی نیاز دارند، سیستمی باشد که دارو به دست‌شان برساند، فکر می‌کنم تیم علمی خوبی این طرح را آماده کردند و مطابق با طرحی است که مورد نظر وزارت بهداشت است و امیدواریم این طرح را پیش ببریم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.