طرح مجلس برای بازگشت به غنی سازی ۲۰ درصد

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه، ۱۲ آبان) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره تصویب طرح یک فوریت اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که توسط جمعی از اعضای این کمیسیون مطرح و به تصویب رسید، اظهار کرد: هدف گذاری مجلس بر این اساس است تا طرف‌های غربی را وادار کنیم با توجه به توانمندی‌های ایران در حوزه صنعت هسته‌ای، دست از تحریم ایران بردارند.

وی افزود: در این چارچوب طی ماه‌های گذشته طرح‌های مختلفی در مجلس مطرح شد و ریاست مجلس به کمیسیون امنیت ملی مأموریت داد تا با جمع بندی دیدگاه‌ها، طرح پخته‌ای ارائه شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: بر این اساس جلسات متعددی در این کمیسیون برگزار شد و طرحی که یک فوریت آن با رأی بالا در صحن علنی امروز به تصویب رسید، حاصل جمع‌بندی نگاه‌های مختلف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است.

عمویی بیان کرد: عمده هدف ما این است که مسیر فشار و تحریم علیه ایران را برعکس کرده و طرف غربی را وادار کنیم مسیری که شکل داده‌اند را تغییر دهند از این رو قصد داریم بخش‌های مختلفی از صنعت هسته‌ای را فعال کنیم.

وی با یادآوری بدعهدی‌های صورت گرفته در برجام گفت: در مقدمه این طرح به روند بدعهدی غربی‌ها اشاره شده است؛ آمریکایی‌ها بیش از ۲ سال است با خروج از برجام، مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه ایران شکل داده‌اند و دست به ترور شهید سلیمانی زده‌اند، همچنین اروپایی‌ها ۱۱ تعهدی که به ایران دادند را هیچگاه عملی نکردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مسیر کاهش تعهدات برجامی را پیش گرفته است، گفت: در این طرح و در راستای کاهش تعهدات برجامی، الزام سازمان انرژی اتمی به احیای غنی سازی ۲۰ درصد، افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده و احیای قلب رآکتور اراک را در دستور کار قرار داده‌ایم که البته همگی دارای زمان بندی مشخص است.

عمویی افزود: این طرح در بخش دیگری دسترسی‌های آژانس مبتنی بر پروتکل الحاقی را برای طرف‌های غربی و اروپایی مشروط به اجرای تعهدات از سوی آنها کرده که بر این اساس خواسته ما بازگشت روند تبادلات بانکی با کشورهای باقیمانده در برجام به حالت عادی و فروش نفت در چارچوب‌های رسمی و قانونی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان هدف اصلی این طرح را احیای ظرفیت‌های کشور دانست و گفت: یک فوریت این طرح را پیش از انتخابات آمریکا به تصویب رساندیم تا اعلام کنیم برای ایران تفاوتی ندارد چه کسی ساکن کاخ سفید شود بلکه برای ما مهم این است که مسیر فعلی اعمال فشار بر ایران و تحریم‌ها برداشته شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.