تاثیر سناریوهای انتخاباتی آمریکا بر بازارهای مالی

وضعیت نامشخص انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و احتمال پیروز شدن هر یک از نامزدهای جمهوری خواه و دموکرات در انتخابات امروز (۱۳ آبان) موجب شده است که تحلیلگران از سه سناریوی موجود و آثار هر یک از آنها بر بازارهای مالی سخن به میان آورند.

تارنمای بررسی سهام آلمان (aktiencheck) امروز (دوشنبه) در این رابطه نوشت: پیش بینی وضعیت فردای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار دشوار است. از این رو تحلیلگران بازارهای مالی می گویند باید خود را برای سه سناریوی انتخاب ترامپ، انتخاب بایدن و یا انتخاب نشدن هیچیک از آنها آماده کرد.

در حالی که این بار بیشتر از دورهای گذشته نگرانی در مورد نتیجه نامشخص انتخابات وجود دارد، «مارکو برینگ» رئیس مدیریت منابع بانک «فورست فوگر» آلمان (Fürst Fugger Privatbank) مهمترین سناریوها و چگونگی تأثیر آنها بر بازارهای مالی را اینگونه تشریح می کند:

اگر دونالد ترامپ برنده انتخابات شود، دولت جدید وی خیلی سریع بسته محرک بزرگی را ارائه خواهد کرد تا به وال استریت انگیزه جدیدی ببخشد. احتمالاً اندکی ناامیدی در بازارهای جهانی حاکم خواهد شد زیرا نمی توان تصور کرد ترامپ رئیس جمهور مشکلات موجود مانند جنگ تجاری با چین را بی اثر کند. از طرف دیگر ، رفتار او از قبل در بازارها شناخته شده و قیمت گذاری شده است و دیگر جای تعجب ندارد.

در این صورت سهام بانکی می تواند برای سهامداران جالب باشد. ترامپ در سالهای اخیر نشان داده است که تنظیم مقررات بانکهای آمریکایی دقیقاً مورد توجه او نیست. موسسات مالی آمریکا احتمالاً طی سالهای آینده از مقررات دقیقتر در امان نخواهند بود و می توانند تمرکز خود را بر روی درآمدزایی بگذارند.

برنامه زیرساختی ترامپ که در سال ۲۰۱۶ اعلام شد نیز می تواند دوباره مورد توجه قرار گیرد. این برای سهام زیرساختی به معنای سرعت گیر است. پیروزی در انتخابات برای سهام سنتی انرژی ترامپ نیز سودمند است. بر خلاف بایدن ، ترامپ به انرژی سبز اعتماد نمی کند و یک فرد مشکوک به آب و هوا محسوب می شود.

اگر جو بایدن برنده شود، دولت جدید سعی خواهد کرد که یک بسته محرک جامع را در اسرع وقت و بیش از همه برای کمک به اقتصاد گسترده تر ایالات متحده و شرکت های کوچکتر تنظیم کند. احتمالاً بازارهای سراسر جهان تا حدی همراهی نشان می دهند ، به این امید که شاهد لحن معتدل تری از واشنگتن باشند که این امر به کاهش تنش های بین المللی کمک کند.

همچنین باید از برنامه ۲ تریلیون دلاری برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی خبر داد. شرکت های انرژی سبز از این مزیت بهره مند می شوند. او همچنین نمی خواهد خطر گستش اختلافات با اتحادیه ها را داشته باشد. از این رو وضعیت سهامداران شرکت های اروپایی بهبود می یابد.

اما اگر نتیجه انتخابات نامشخص بود و برنده ای نداشت، این امر چه تاثیری می تواند داشته باشد؟ نتیجه نامشخص انتخابات با وضعیت معلق پس از انتخابات، سخت ترین سناریو خواهد بود. ترس از کرونا و نگرانی های اقتصادی در حال حاضر بازارها را تحت تأثیر قرار داده است.

اگر بعد از انتخابات هنوز این وضعیت ادامه یابد، تلاطم قابل توجهی در بازارها انتظار می رود. شاخص سهام ممکن است به سرعت کاهش یابد و دلار نیز تحت فشار قرار گیرد. اگر این اتفاق رخ داد ، زمان آن نیست که به بازارها پشت کنید ، بلکه برعکس باید از فرصت های خرید استفاده کنید.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی امروز رسما برگزار خواهد شد که تا کنون ۱۰۰ میلیون رای دهنده، آرای خود را از طریق پست و یا زودهنگام به صندوق های رای انداخته اند. این تعداد رای، حدود ۷۳ درصد کل تعداد آرای به صندوق ریخته شده در انتخابات سال ۲۰۱۶ است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.