تأکید صنعاء بر نقش مؤثر ایران در روند صلح یمن

«هشام شرف» وزیر خارجه دولت صنعاء در گفت‌و‌گو با رادیوی فرانسوی «مونت کارلو» بر نقش مؤثر ایران در صلح یمن تأکید کرد.

هشام شرف در ابتدای گفت‌و‌گوی خود در پاسخ به سؤالی درباره عملیات تبادل اسرا در یمن، این فرایند را بارقه امیدی خواند که امکان دست‌یابی به صلح دائم و فراگیری فراهم خواهد کرد.

وزیرخارجه دولت نجات ملی یمن با تأکید بر تمایل صنعاء بر تبادل تمام اسرا گفت که این گام، زمینه را برای بازگردانی آرامش و حل و فصل سیاسی در کشور فراهم می‌کند.

هشام شرف با تأکید بر اینکه حملات یمن تنها علیه کسانی است که مردم یمن را هدف حملات خود قرار می‌دهند، گفت که اگر آمریکایی‌ها در کنار عربستان سعودی در این جنگ دست نداشتند، ما نیز هیچ کسی را هدف حمله قرار نمی‌دادیم.

وزیرخارجه یمن همچنین گفت که این دولت ابتکارهای بسیاری ارائه کرده است که این ابتکارها مبتنی بر متوقف سازی حملات هوایی، رفع محاصره ظالمانه علیه یمن بوده‌اند. او همچنین گفت که برخی از کشورها نوعی حالت مستکبرانه و مغرورانه دارند و احساس می‌کنند که امور یمن را اداره می‌کنند؛ با این حال شرف تأکید کرد که هیچ کس جز مردمان این کشور، یمن را اداره نمی‌کنند.

شرف همچنین در بخشی از اظهاراتش گفت که تلاش دولت صنعاء ارسال سیگنال‌های صلح به طرف مقابل است که «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن‌ با همکاری روسیه، بریتانیا و ایران تلاش دارند که طرف‌های یمنی سر میز مذاکره بنشینند و برای دست‌یابی به صلح رایزنی کنند.

در همین ارتباط، وزیر مشاور دولت انگلیس در امور غرب آسیا، پیشتر، ضمن بیان اظهاراتی علیه ایران و بدون اشاره به دخالت‌های انگلیس در جنگ علیه یمن درباره تحولات این کشور گفته بود که زمان حل بحران یمن از طریق مذاکره و دیپلماسی فرارسیده است.

شرف در ادامه گفت که دولت صنعاء در داخل کشور پیشنهاد آشتی ملی میان یمنی‌ها را ارائه کرده و در ارتباط با عربستان سعودی و کشورهایی که همراه این کشور هستند، یمن چندین بار پیشنهاد مذاکره داده است.

وزیرخارجه یمن در این خصوص گفت: «چندین بار به آنها پیشنهاد دادیم که با یکدیگر بر سر میز مذاکره بنشینیم. ما امنیت مرزهای آنها را برقرار کنیم و آنها نیز امنیت مرزهای ما را تأمین کنند  و در امور ما دخالت نکنند. آقای مارتین گریفیتس در حال تلاش در این خصوص است و امیدوارم که ان‌شاءالله او موفق شود».

هشام شرف همچنین در پاسخ به سؤالی درباره ایران تأکید کرد که ایران هیچ دخالتی در امور یمن ندارد و صنعاء خود امورش را اداره می‌کند.

شرف در ادامه با تأ‌کید بر اینکه ایرانی‌ها «دوست ما» هستند، گفت: «کسی که می‌گوید ایران در امور یمن دخالت می‌کند باید خود به جهان بگوید که این دخالت چیست؟! در مسئله تسلیحات و حمله‌های نظامی، ما خود این حملات را با تکیه با انبارهای تسلیحاتی خودمان انجام می‌دهیم. ایران، به اذن خداوند، یکی از طرف‌های صلح خواهد بود من دوباره تأکید می‌کنم ایران یکی از طرف‌های این صلح خواهد بود؛ صلحی که همه مردم یمن از آن برخوردار خواهند شد. ایران هیچ دخالتی در امور داخلی ما ندارد».

اظهارات وزیرخارجه دولت یمن در حالی است که ائتلاف سعودی دائما با اتهام‌زنی به ایران و بدون هیچگونه اشاره‌ای به حملات خود علیه مردم بی‌گناه یمن مدعی می‌شود، ایران در امور یمن دخالت دارد و ثبات و امنیت منطقه را برهم زده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.