چگونه یک بیمار کرونایی بدون داشتن علائم دیگران را مبتلا می‌کند؟

به گزارش العربیه اغلب پژوهش‌هایی که درباره مبتلایان به کووید۱۹ تاکنون منتشر شد، از وجود علائمی از جمله تب، سرفه و سردرد در این افراد خبر دادند، اما در عین حال تاکید شده که علائم کرونا به میزان شدت بیماری در یک فرد مبتلا متغیر است. افرادی مشاهده شده است که بیمار هستند و ناقل ویروس، اما علائم بیماری تا مدتی در آن‌ها ظاهر نمی‌شود لذا ابتلای این نوع افراد تنها با تست هوشمند پزشکی مشخص می‌شود. این افراد به علت عدم بروز علائم بیماری در آن‌ها شاید با افرادی سالم تماس بگیرند و باعث ابتلای آن‌ها به کرونا شوند.

اخیرا نتایج یک پژوهش روسی نشان داد، افرادی که علائم خفیف ابتلا به کرونا دارند یا اصلا علامتی از خود نشان نمی‌دهند، می توانند ناقل ویروس باشند. شاید کووید۱۹ در یک نفر فقط منجر به سرفه‌های خفیف شود، ولی در دیگری، به خصوص افراد مسن یا دارای زمینه بیماری، می‌تواند عوارض مرگباری به همراه آورد.

 

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد اکثر افراد طی چهار روز بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا از خود علامت نشان می‌دهند، اما ممکن است ویروس تا دو هفته خاموش باقی بماند. تحقیق جدیدتر تایید کرده که متوسط دوره نهفتگی ویروس تقریبا ۵ روز است.

 پرفسور ناتالیا پیشینیچنایا متخصص بیماری‌های همه‌گیر و معاون مرکز اپیدمیولوژی اداره حمایت از حقوق مصرف کنندگان روسیه معروف به راس پاتریپ نادزور گفت: بیمار در دوره نهفتگی ویروس کرونا می‌تواند با تنفس عادی در یک بازدم حدود ۲۰۰ ذره از ویروس را در هوای آزاد پراکند کند.

پرفسور ناتالیا افزود: توانایی بیمار مبتلا به کرونا در آلوده کردن دیگران دو روز قبل از ظهور علائم و در اولین روز پس از ظهور به اوج خود می‌رسد.

او گفت: یک فرد آلوده به ویروس کرونا می‌تواند ۵ روز یا گاهی ۷ روز قبل از بروز اولین علائم، منبع ابتلای اطرافیان خود باشد.

این پرفسور روسی افزود: توانایی یک بیمار در انتقال ویروس به محیط اطراف خود دو روز پس از بروز بیماری کاهش می‌یابد و سپس کاملاً ناپدید می‌شود.

آخرین شمارش رویترز نشان داد که بیش از ۴۶.۳۷ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، در حالی که کل مرگ و میر ناشی از ویروس به یک میلیون و ۱۹۸۱۶۸ مورد رسیده است.

از زمان کشف اولین موارد ظهور بیماری کرونا در چین در دسامبر سال ۲۰۱۹، بیش از ۲۱۰ کشور و منطقه به این بیماری مبتلا شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.