علت گران فروختن مرغ از زبان رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی

یوسف خانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی درباره افزایش قیمت اخیر مرغ و و اختلاف قیمتی که با نرخ مصوب دارد، اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار اخیرا نرخ گذاری خود را اعلام کرده که مبلغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است. همراه شدن تصویب نرخ مصوب و عرضه مرغ تنظیم بازاری در واحد‌های منتخب سطح شهر باعث شده روند کاهشی قیمت مرغ ادامه پیدا کند.

او بیان کرد: با توجه به اختصاص نهاده با ارز دولتی نرخ جدید تنظیم بازار تصویب شده است. نرخ مصوب مرغ زنده از ۱۳ تا ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان است پس با توجه به تامین نهاده‌های دولتی نرخ مصوب باید اجرایی شود. اغلب گرانی‌ها از مبدا یعنی تولید کننده مرغ است، اعضای ما باید مرغ زنده را با نرخ مصوب خریداری کنند تا بتوانند مرغ گرم را به قیمت مصوب به دست مصرف کننده برسانند. تا به امروز پایین‌ترین نرخی که برای مرغ زنده دست پیدا کردیم حدود ۱۷ هزار تومان است که اختلافی بیش از ۲ هزار تومان با نرخ مصوب دارد.

یوسف خانی اعتراض تولید کنندگان را تامین نهاده و نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار عنوان کرد و گفت: علت این اختلاف قیمت را می‌توانید از بخش مربوطه پیگیری کنید، اما در مجموع هنگامی که نرخی در ستاد تنظیم بازار مصوب می‌شود کارشناسان و نمایندگان بخش خصوصی حضور دارند پس اگر اعتراضی به نرخ مصوب دارند باید پیش از ثبت قیمت مصوب اعتراض خود را عنوان کنند نه با افزایش قیمت و اختلال در بازار.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی بیان کرد: مردم زمانق که نرخ مصوب را می‌شنوند این حق را دارند که ان را از همه جای شهر توان تامین محصول را با نرخ مصوب دارند و مردم نباید نگران این موضوع باشند. متاسفانه امروز این اختلاف قیمت باعث شده تا شاهد صف‌های طولانی و مصکلات بسیار مردم برای تهیه چند کیلو گرم مرغ هستیم. امروز ساختار عرصه و تقاضا بازار را به سمت کاهش قیپت حرکت داده است، اما در مجموع مرغ زنده با نرخ مصوب به دست ما نمی‌رسد.

او تصریح کرد: اگر تولید کنندگان نهاده دولتی در اختیار می‌گیرد باید نرخ کارشناسی ستاد تنظیم بازار را رعایت کنند و اگر نهاده مورد نیاز آن‌ها تامین نمی‌شود باید مشکل تامین نهاده خود را حل کنند. قیمت مصوب ستاد تنطیم بازار کارشناسی شده و قطعا درست است. نظارت اصلی باید بر مبدا صورت بگیرد تا مشکلات تولید کننده برطرف شده و مابقی زنجیره تولید ثبات خود را حفظ کند.

یوسف خانی گفت: با کمک پشتیبانی امور دام مرغ تنظیم بازاری در میادین و واحد‌های منتخب سطح شهر ادامه داشته و قیمت مرغ روند نزولی خود را حفظ خواهد کرد تا مردم مواد غذایی خود را با نرخ مصوب به دست بیاورند. با توجه به اقدامات صودت گرفته بازار آزاد هم به نرخ مصوب نزدیک خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.