واکنش‌های احتمالی ترامپ به شکست در انتخابات از نگاه رسانه آلمانی

کارشناسان مسائل آمریکا می گویند بسیار محتمل است که در شب انتخابات مشخص نشود رئیس جمهور بعدی آمریکا چه کسی خواهد بود. اما حتی اگر این امر مشخص هم باشد ، رئیس جمهور ترامپ می تواند سعی کند در قدرت بماند.

تارنمای «تاگس شاو» وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان در این خصوص پنج سناریوی احتمالی روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بر شمرده است.

در این گزارش آمده است: تغییر قدرت مسالمت آمیز و منظم امری طبیعی در دموکراسی است. با این حال، انتقال قدرت در دوره پس از انتخابات آمریکا و تحلیف رئیس جمهوری جدید نمی تواند این بار پایان کار جنگ برای تصاحب قدرت در کاخ سفید باشد.

از نظر کارشناسان مسائل سیاسی و قانون اساسی آمریکا ، ترس از این که رئیس جمهور دونالد ترامپ شکست بدون جنگ را نپذیرد چندان هم بی دلیل نیست. از آنجا که واگذاری قدرت در ایالات متحده به صورت آزادانه تنظیم می شود ، بنا بر این منافذ حقوقی زیادی برای ممانعت و خودداری از اجرای این روند وجود دارد.

نقش عامل رای گیری پستی

به دلیل همه گیری کرونا ، در این دوره به طور قابل توجهی رای دهندگان آرای خود را با نامه ارسال می کنند. کارشناسان انتخابات انتظار دارند که به ویژه رای دهندگان دموکرات از این فرصت استفاده کنند. هرچه مسابقه به پایان نزدیک و تعداد آرای بیشتری پس از روز انتخابات محاسبه شود ، احتمال اینکه منجر به پیروزی احتمالی جمهوری خواهان شود کمتر است. از این رو آنها سخن از «سراب قرمز» (رنگ حزب جمهوریخواه) به میان می آورند.

انتخابات کنگره ۲۰۱۸ نشان داد که ترامپ چگونه به این وضعیت واکنش نشان می دهد. در فلوریدا ، فرماندار «رون دسانتیس» و سناتور «ریک اسکات» با شمارش آرا پستی اضافی ، پیشتازی بالای خود را از دست دادند و در برابر رقبای خود با اختلاف بسیار کمی پیروز شدند. ترامپ سپس در توییت خود نوشت که برنده انتخابات باید بلافاصله رسماً اعلام شود زیرا ناگهان برگه های رای گیری جعلی ظاهر می شود و «شمارش صحیح دیگر امکان پذیر نیست!»

حتی هنگام پیروزی در انتخابات ۲۰۱۶ ، ترامپ نامزد رقیب خود« هیلاری کلینتون» را به بازی کثیف متهم کرد. در آن زمان ترامپ ادعا کرد که خودش بیشترین آرا را به دست آورده است زیرا سه تا پنج میلیون رأی غیرقانونی بوده است.

در عین حال در کارزار انتخاباتی امسال ، ترامپ چندین بار از تایید انتقال مسالمت آمیز قدرت در صورت شکست خود، امتناع کرده است. بنابر این سناریوهای واکنش ترامپ پس از انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) از این قرار است:

سناریو ۱: ترامپ به شکست اعتراف می کند

در این سناریو ، رئیس جمهور هنوز چند ماه برای اجرای سیاست خود فرصت دارد. در این مدت وی نه تنها توانسته خود را عفو کند و بلکه خطر تعقیب قانونی پس از پایان ریاست جمهوری اش را نیز خنثی کرده است. وی همچنین می تواند مقامات عالی رتبه دیگر مانند «آنتونی فاوچی» ایمونولوژیست و مشاور ارشدش یا «کریستوفر ورای» رئیس اف بی آی را که از وی در طول مبارزات انتخاباتی به شدت ناراضی بودند  اخراج کند. علاوه بر این ، دولت ترامپ می تواند تلاش کند تا آنجا که ممکن است موانع موجود بر سر راه دولت بعدی ایجاد کند و مدارک متعدد را از بین ببرد.

سناریو ۲: کاخ سفید در شمارش آرا دخالت می کند

در جریان مبارزات انتخاباتی ، ترامپ بارها شک و تردید خود در مورد اجرای صحیح رای گیری پستی را اعلام کرده است. یک نتیجه غیردلخواه در یک وضعیت نامتعادل می تواند وی را به بازشماری آرا یا ارجاع آنها به دادگاه های تحت سلطه جمهوری خواهان سوق دهد.

سابقه این امر در تاریخ اخیر ایالات متحده آمریکا وجود دارد: پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ (جورج دبلیو بوش در برابر ال گور) در فلوریدا ، برگه های رای مجدداً شمرده شد زیرا اختلاف آرای شمارش شده تنها ۵۳۷ رای بود. اما قبل از اعلام نتیجه جدید ، دادگاه عالی حکم به پیروزی بوش در انتخابات این ایالت داد.

شورش موسوم به «برادران بروکس» که نامش را از یک برند تجاری گرفته، مربوط به اعتراض سازمان یافته جمهوری خواهان با هدف جلوگیری از شمارش مجدد آرا در شهر میامی-داد بود. این اتفاق ایده ای را برای تکرار آن در انتخابات ۲۰۲۰ ارائه می دهد.

سناریو ۳: اختلاف بر سر مجمع برگزینندگان

در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا «مجمع برگزینندگان» (کالج انتخاباتی) مشخص می کند که رئیس جمهور ایالات متحده چه کسی باید باشد. اما این سیستم می تواند به مرکز اختلافات نیز بدل شود. اگر اکثریت در یکی از ایالت های مورد مناقشه در روزها یا هفته های پس از انتخابات تغییر کند ، هر دو حزب می توانند آرا این رای دهندگان را از آن خود بدانند. این بن بست به اصطلاح رأی دهندگان باید در واشنگتن حل شود. شمارش رسمی آرای الکترال در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به عهده رئیس سنای ایالات متحده است که قانونا از آن «مایک پنس» معاون اول ترامپ است. مشکل اینجاست که در قانون اساسی مشخص نشده وی به غیر از شمردن آرا چه اختیاراتی برای تصمیم گیری دارد.

به همین دلیل است که ناظران تصور می کنند پنس حداقل می تواند آرای الکترال اضافی و حتی دوره دوم ریاست جمهوری را برای ترامپ تضمین کند. این تلاش پس از یک بحران طولانی مدت قانون اساسی، می تواند به نتیجه برسد.

سناریو ۴: ترامپ شکستش را نمی پذیرد

آنگونه که از ترامپ انتظار می رود، وی بدون جنگ تسلیم نشده و اشتباه یا شکستش را نمی پذیرد. بنابراین می توان تصور کرد که او آمادگی پذیرش رسمی حریف خود را نخواهد داشت و طبق برنامه ریزی های انجام شده در ژانویه ۲۰۲۱ کاخ سفید را ترک نخواهد کرد. «گریم وود» روزنامه نگار این سناریو را در مجله آتلانتیک به عنوان محتمل ترین نتیجه می داند. همچنین به این دلیل که ترامپ می تواند در مقابل طرفداران خود چهره ناجی را ایفا کرده و از پیگرد قانونی بگریزد. در فاصله زمانی بین برگزاری انتخابات و مراسم سوگند ریاست جمهوری جدید ، ترامپ می تواند در اقدامی احتیاطی، خود را عفو کند یا زمام امور را به معاون اول خود بسپارد تا بتواند بخشش را اجرا کند.

سناریو ۵: ترامپ از ترک کاخ سفید خودداری می کند

شدیدترین حالت این است که ترامپ پس از شکست در انتخابات از ترک میزش خودداری کرده و تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ در کاخ سفید بماند. در این صورت رئیس جمهوری جدید می تواند از سرویس مخفی بخواهد که وی را به طور فیزیکی و با قوه قهریه از کاخ سفید بیرون کند.

این کار نمی تواند از طریق نیروهای نظامی و ارتش انجام شود زیرا «مارک میلی» یکی از ژنرال های ارشد به کنگره گفته است که در صورت وجود چنین درخواستی، افرادش در هیچ درگیری در مورد انتخابات مداخله نخواهند کرد.

سایت خبری «اکسیوس» (Axios) روز یکشنبه با استناد به سه منبع ناشناس گزارش داد که ترامپ درباره برنامه هایی با افراد معتمد صحبت کرده است که در صورت برتری نسبی در شب انتخابات ، می تواند قبل از پایان شمارش آرا، خود را برنده معرفی کند.

هر چند ترامپ این مطلب را تکذیب کرده، اما در عین حال تاکید دارد که نتیجه انتخابات باید چهارشنبه شب در دسترس باشد. این پیرمرد ۷۴ ساله در گفت و گو با خبرنگاران در کارولینای شمالی گفت: من فکر می کنم عادلانه نیست که مدت ها منتظر بمانیم. به محض پایان انتخابات ، ما با وکلای خود وارد مشورت می شویم.»

ترامپ در جریان حضورش در تجمع انتخاباتی در جورجیا نیز گفته است که شاید اختلاف آرای او آنقدر زیاد باشد که بتواند شب انتخابات به عنوان برنده معرفی شود. وی همچنان تاکید کرده است: «من فکر می کنم ما بهتر از چهار سال پیش عمل خواهیم کرد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.