انتقاد پمپئو از اقدامات ترکیه در مدیترانه شرقی

روزنامه یونانی کاتیمرینی در شماره روز گذشته خود اعلام کرد مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در نامه‌ای به نیکوس دندیاس، همتای یونانی خود از اقدامات یکجانبه ترکیه در مدیترانه شرقی انتقاد کرد و یونان را «ستون ثبات در منطقه» خواند.

پمپئو این نامه را در پاسخ به نامه اخیر وزیر خارجه یونان نوشت و ضمن رد اقدامات ترکیه، حمایت خود را از یونان در این منطقه اعلام کرد و اقدامات یک جانبه ترکیه را عامل اصلی افزایش تنش‌ها در منطقه دانست.

ترکیه طی ماه‌های اخیر کاووش و تحقیقات دریایی در مدیترانه شرقی را با هدف شناسایی منابع هیدروکربن و بهره برداری از آن‌ها آغاز کرده است.

یونان و ترکیه مدتهاست که در مورد ادعا‌های منطبق بر منابع هیدروکربن در منطقه اختلاف نظر دارند و هر دو طرف دیدگاه‌های متناقضی در مورد وسعت فلات قاره‌ای خود در این آب‌ها دارند.

تنش بین ترکیه و یونان اخیرا بر سر استفاده از مناطق طبیعی و سوخت‌های فسیلی در شرق دریای مدیترانه باز هم بالا گرفته است.

آنکارا معتقد است که فعالیت حفاری و اکتشاف را در محدوده دریایی خود انجام می‌دهد، در مقابل آتن تاکید دارد که ترکیه در محدوده تجاری یونان فعال شده است. در این بین اتحادیه اروپا هم ترکیه را تهدید کرده که در صورت عدم توقف فعالیت‌ها در شرق مدیترانه، تحریم‌هایی را اعمال خواهد کرد.

ترکیه اخیرا از کشف میدان گازی جدیدی با ظرفیت بیش از ۸۰ میلیارد متر مکعب در دریای سیاه خبر داد. آنکارا پیش از این هم از یک میدان گازی بزرگ با ۳۲۰ میلیارد متر مکعب پرده برداری کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.