برقراری تدابیر امنیتی بی سابقه در پایتخت آمریکا

به گزارش اینترفاکس، واشنگتن پایتخت آمریکا اندکی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که آغاز رسمی آن در ایالت«ورمونت» امروز سه شنبه کلید خورد شاهد برقراری تدابیر امنیتی بی سابقه ای شد.

کاخ سفید در محاصره دیوار امنیتی بزرگی قرار گرفت و خیابان های پایتخت نیز از بیم هر گونه اعتراض احتمالی و درگیری هواداران«دونالد ترامپ» رئیس جمهور و «جو بایدن»رقیب دموکرات وی بسته شدند.

علاوه بر محافظان کاخ سفید ۲۵۰ نیروی احتیاطی گارد ملی برای حمایت از پلیس واشنگتن در صورت ضرورت به کار گرفته شدند.

«موریل باوزر» شهردار واشنگتن نیز تأکید کرد که پلیس برای هر گونه اتفاق غیرمنتظره آماده است.

باوزر تصریح کرد که از اعتراض های مسالمت آمیز استقبال می کند اما نسبت به تبدیل شدن اعتراض ها به اقدامات خشونت بار هشدار داد.

برخی مسئولان آمریکایی در پایتخت نیز گفتند که حداقل ۷ گروه درخواست برگزاری تظاهرات اعتراضی در روزهای آینده ارائه داده اند و انتظار می رود که تظاهرات بزرگ«زندگی سیاهان مهم است» نیز در نزدیکی کاخ سفید برگزار شود.

شهردار واشنگتن در همین زمینه تأکید کرد که احتمال برقراری منع آمد و شد در پایتخت را بررسی نمی کند ولی اگر لازم باشد این کار را می کند.

«کایلی ماکینانی» سخنگوی ریاست جمهوری آمریکا روز گذشته به فاکس نیوز گفت که ترامپ روند انتخابات را از داخل کاخ سفید دنبال می کند و احتمالا شب خود را با شماری از مشاورانش سپری خواهد کرد.

این در حالی است که پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امروز سه شنبه ۱۳ آبان برابر با ۳ نوامبر ۲۰۲۰ برای تعیین رئیس جمهوری و معاون او آغاز شد.

در آغاز، اولین محل رای ‌گیری در ایالت «ورمونت» در شمال شرق آمریکا گشوده شد. این ایالت از سال ۱۹۹۲ همواره به دموکرات ‌ها رای داده است. این حزب همچنین همواره در تمامی بخش‌ های این ایالت برنده شده، هرچند که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ یکی از آنها را برد.

ورمونت یکی از ۱۳ ایالتی است که همزمان فرماندارش را نیز انتخاب می ‌کند. 

آمریکایی ‌ها امروز تکلیف ریاست جمهوری را مشخص می‌ کنند و باقیمانده رای‌ دهندگان در پای صندوق‌ ها تصمیم می ‌گیرند که آیا «جو بایدن» دموکرات چهار سال رئیس جمهورشان باشد یا «دونالد ترامپ» جمهوری ‌خواه.

۲۱۹ میلیون آمریکایی فراخوانده شدند امروز رای خود را به ترامپ و یا رقیبش بایدن بدهند. ۹۸ میلیون و ۴۰۰ هزار آمریکایی رای خود را  قبل از آغاز انتخابات از طریق پست و یا حضوری داده اند.

همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، سرنوشت ۳۵ کرسی مجلس سنا و تمامی کرسی‌ های مجلس نمایندگان نیز در این روز تعیین می ‌شود.

تخته کوبی در و پنجره ‌های برخی مغازه ‌ها

صاحبان برخی مغازه ‌های آمریکا برای مقابله با آشوب ‌های احتمالی پس از انتخابات به در و پنجره ‌های محل کار خود تخته کوبیدند. «والمارت» فروشگاه زنجیره ‌ای بزرگ آمریکا نیز هفته پیش گفت به دلیل نگرانی از «شورش مردم» به طور موقت تفنگ و تجهیزات را از دسترس مشتریان در هزاران شعبه ‌‌اش در سراسر آمریکا خارج می‌کند. البته این شرکت یک روز بعد از تصمیمش منصرف شد.

حضور گارد ملی آمریکا در ۱۶ ایالت

با آغاز انتخابات و افزایش نگرانی از تشدید خشونت ها نیروهای گارد ملی فعالیت خود را در ۱۶ ایالت آغاز کردند.

بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ نیروی گارد ملی در اقدامی احتیاطی برای مواجهه با ناآرامی ‌های احتمالی بعد از انتخابات فعال شده اند. ماموریت این نیروها در چند حوزه تعریف شده که شامل کمک به دفاع سایبری، کمک در پایگاه ‌های رای ‌گیری و آماده‌ باش در صورت بروز ناآرامی پس از انتخابات است.

۱۰۰۰ نیرو در ایالت ماساچوست، ۳۰۰ نیرو در آریزونا، ۳۰۰ نیرو در آلاباما و تعداد نامشخصی در فلوریدا، اورگان و ایلینوی فعال شده ‌اند. در روزهای اخیر نگرانی درخصوص احتمال بروز درگیری و خشونت در روز انتخابات آمریکا و روزهای بعد از آن به شدت در حال افزایش است.

گروهی برجسته از کارشناسان که خشونت در سراسر جهان را رصد می‌ کنند، هشداری بی ‌سابقه را در آستانه انتخابات امروز در آمریکا منتشر کرد. طبق گزارش گروه بین‌ المللی بحران، سازمانی که مکررا بی‌ ثباتی در کشورهای بحران‌ زده و مناطق جنگی را گزارش می ‌کند؛ آمریکای به شدت چند قطبی با «خطر ناشناخته» در روزهای آینده روبروست. 

تعطیلی بلوار و مرکز خرید معروف کالیفرنیا

پلیس گفته است که «رودیو درایو» بلوار و مرکز خرید معروف شهر «بورلی ‌هیلز» در کالیفرنیا امروز بسته خواهد بود.

هر دو کاندیدای ریاست جمهوری تا آخرین دقایق برای کسب آرای آمریکایی‌ ها کارزار خود را ادامه دادند. این کارزار به ویژه در ایالت‌ های کلیدی چون پنسیلوانیا و کارولینای شمالی ادامه پیدا کرد.

پیش‌بینی می‌ شود میزان مشارکت مردم آمریکا در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بیشتر از هر دوره دیگر باشد.

از جهتی دیگر، نزدیک به ۱۰۰ میلیون رای دهنده در انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام آمریکا شرکت کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.