رایزنی سفیر ایران در کی‌یف درباره سقوط هواپیمای اوکراینی

به گزارش خبرگزاری اوکراین فرم، دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد که منوچهر مرادی سفیر کشورمان در اوکراین با یوهنی ینین معاون وزیر امور خارجه اوکراین دیداری درباره مذاکرات انجام شده درباره سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران داشته است. 

بر اساس این گزارش، دو طرف نتایج دور دوم مذاکرات پیرامون سقوط هواپیما و همچنین رایزنی های انجام شده میان وزارت امور خارجه ایران و اوکراین را که در ۱۹ و ۲۰ اکتبر در تهران انجام شد را مرور کردند. 

ینین در این دیدار گفت: پیشرفت های مثبت در مذاکرات در تهران، آمادگی ایران برای قبول مسئولیت ساقط کردن هواپیمای اوکراینی و همچنین اراده سیاسی حکومت ایران برای حل و فصل نهایی و منصفانه ی مسائل مرتبط است.

او علاوه بر این بر اهمیت یک تحقیق بی طرفانه و شفاف درباره تمام رخ دادهای مرتبط با پرواز PS۷۵۲ اشاره کرده و گفت که مسئولیت پذیری و تعهد ایران به اطمینان حاصل کردن از سطح لازم اعتماد بین المللی به نتایج تحقیقات فنی و کیفری که ایران قصد دارد در آینده انجام دهد، کمک می کند. 

طبق بیانیه وزارت خارجه اوکراین، سفیر ایران آمادگی اش را برای حل و فصل مسائل در اسرع وقت و روشی مورد قبول برای دو طرف در دور بعدی مذاکرات که برای اواخر نوامبر و اوایل دسامبر ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده است، بیان کرد.

هواپیمای اوکراینی در دی ماه سال ۱۳۹۸ به اشتباه در آسمان ایران مورد هدف قرار گرفت و سقوط کرد که تمام ۱۷۶ سرنشین آن که شامل هم وطنانمان و شهروندان خارجی بود جان باختند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.