بخاطر این دلایل مهم حتما دوش آب سرد بگیرید

 هیچ چیز بهتر از یکدوش آب گرم در پایان یک روز طولانی کاری نمی‌تواند خستگی ما را در بیاورد؛ اما اگر یک‌بار دوش آب سرد را امتحان کنید نظرتان عوض می‌شود. 

انرژی بیشتر

اگر می‌خواهید وقتی صبح از خواب بیدار می‌‍‌شوید انرژی بیشتری داشته باشید به جای قهوه، دوش آب سرد را امتحان کنید. بر اساس یک مطالعه در مجله فیزیولوژی کاربردی، «دوش آب سرد باعث آزاد شدن نوراپی نفرین از سیستم عصبی سمپاتیک می‌شود.» نورافی نفرین انتقال دهنده عصبی است که مغز شما را فعال می‌کند، انرژی را افزایش می‌دهد، شما را هوشیارتر می‌کند و تمرکز را بالا می‌برد.

تغییر خلق و خوی

علاوه بر افزایش انرژی و هوشیاری، شما با دوش آب سرد تغییر خلق و خوی را نیز تجربه خواهید کرد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ در تئوری‌های پزشکی منتشر شد، نشان می‌داد دوش آب سرد افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد. نویسندگان آن مطالعه نوشتند: «با توجه به تراکم بالای گیرنده‌های دمای سرد در پوست، دوش سرد تکانه‌های الکتریکی را فریب می‌دهد و آن‌ها را از انتهای عصب محیطی به مغز نمی‌فرستد که می‌تواند منجر به اثر ضد افسردگی شود.»

تسکین درد و التهاب

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ در مجله علوم پزشکی آمریکای شمالی، ثابت شده است که آب سرد درمانی به طور مؤثری درد و التهاب را کاهش می‌دهد و همچنین میزان زمان لازم برای بهبودی بدن از فعالیت بدنی را کوتاه می‌کند. در واقع محققان دریافتند که شنای منظم زمستانی در دما‌های سرد درد روماتیسم، فیبرومیالجی یا آسم را تسکین می‌دهد و این موضوع باعث بهبود سلامت عمومی در شناگران می‌شود.

افزایش سیستم ایمنی بدن

در چه زمانی بیشتر از حالا به سیستم ایمنی بدن قوی نیاز داشتیم؟ در دوره شیوع ویروس کرونا ما بیشتر از هر زمان دیگری به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن‌مان نیاز داریم. بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ در مجله PLoS One، افرادی که دوش سرد می‌گیرند، ۲۹ درصد کمتر احتمال دارد که بیمار شوند. دوش آب سرد یک راه ایمن برای سالم ماندن است و تعجب‌آور خواهد بود اگر بگوییم تا ۵۰ درصد به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.