کانیه وست رسما از صحنه انتخابات آمریکا کنار کشید

 «کانیه اومری وست» زاده ۸ ژوئن ۱۹۷۷ رپر، ترانه‌سرا، تهیه‌کننده موسیقی و طراح مد آمریکایی است. وست در شیکاگو، ایلینوی بزرگ شد و نخستین بار با آهنگسازی برای ناشری به نام راک-آ-فلا و برای هنرمندانی مانند «جی-زی» و «آلیشا کیز»، در اوایل دهه ۲۰۰۰ شناخته شد. با هدف ادامهٔ فعالیت به عنوان خوانندهٔ تک، اولین آلبوم خود را به نام «انصراف از کالج» در ۲۰۰۴ منتشر کرد. این آلبوم با تحسین منتقدین و موفقیت در فروش همراه بود و به خاطر آن جایزهٔ بهترین آلبوم رپ سال را در ۴۷مین دوره جوایز گرمی برنده شد. و به این ترتیب به سرعت پله های ترقی در بازار موسیقی هیپ هاپ یا همان رپ را طی کرد و به شهرت، محبوبیت و ثروت رسید. او با دریافت ۲۱ جایزه گرمی، یکی از هنرمندانی است که بیشترین جایزه گرمی را دریافت کرده است. علاوه بر شهرتی که خود او به تنهایی دارد، ازدواج اش با کیم کارداشیان، نام این زوج هالیوودی را در فهرست مشهورترین و ثروتمندترین زوج‌های جهان قرار داد.

اما این خواننده که در مسیر حرفه ای خود خوب پیش رفته بود، سال گذشته میلادی تصمیمی اشتباه برای خود گرفت و تنها با تکیه بر محبوبیتی که بین قشر جوان عموما غیر تحصیل کرده آمریکایی داشت خود را به عنوان نامزد ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد و با آنچنان اعتماد به نفسی پیش آمد که همه منتقدین و کارشناسان را از برگرداندن تصمیمش ناامید کرد.

او کارزارش را با یک فراخوان غیرمعمول در چارلستون در جنوب کارولینا شروع کرد.کارزار انتخاباتی‌اش را با آنچه که خودش «مهمانی تولد» نامیده، شروع کرد. او در این همایش، با مدل موی جدیدش که روی سرش نوشته بود «۲۰۲۰» و با پوشیدن جلیقه ضدگلوله ظاهر شد.

در این گردهمایی به نظر می‌رسید «کانیه وست» در لحظه تصمیم‌های سیاسی می‌گرفت و چند رجزخوانی هم کرد، از جمله درمورد سقط جنین. او زمانی که در مورد سقط جنین صحبت کرد به گریه افتاد و گفت که والدینش تصمیم به سقط او داشته‌اند.

وست گفت: خودم هم تقریبا داشتم دخترم را می‌کشتم. حتی اگر همسرم «کیم کارداشیان» بعد از شنیدن این سخنرانی بخواهد از من طلاق بگیرد حق دارد. باید بگویم که این او بود که دخترمان «نورث» را به این دنیا آورد، با وجود اینکه من نمی‌خواستم. با وجود این معتقدم که سقط جنین باید قانونی باشد و باید از مادرانی که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، حمایت مالی صورت بگیرد.

«کانیه وست» که تراکم هواداران موسیقی آن هم از نوع مردم پسند چشمش را به دیدن حقایق جامعه کور کرده بود اعلام کرد که خداوند مرا برای رهبری جهانی آزاد برگزیده است. بسیاری از کارشناسان و روانشناسان عنوان می کردند که او در گذشته مشکلات جدی روحی روانی داشته و احتمالا الان نیز در مرحله شیدایی روانی به سر می برد.

بسیاری از رسانه ها واکنش هایی تقریبا همسو نسبت به این اقدام وی نشان دادند اما او تصمیم خود را گرفته بود و به پیروزی خود و راه یافتن به کاخ سفید به یقینی غیرقابل تزلزل رسیده بود که همه کارشناسان و منتقدین را ناامید کرد.

به تدریج حرف و حدیث هایی از بازی دادن این خواننده از سوی جمهوری خواهان به هدف شکستن رای دموکرات ها در رسانه ها و شبکه های اجتماعی پدیدار شد که البته به جهت کم خطر بودن وجود این خواننده که اصلا یارای مبارزه با هیچ یک از سیاستمداران کارکشته را نداشت، بیشتر این مباحث و اخبار در رسانه ها و شبکه های اجتماعی هنری و موسیقایی نمود می یافت و با وجود اینکه وست همواره خود را رای اول انتخابات می دانست اما کسی او را جدی نگرفت. حالا او با هزینه های میلیون دلاری که برای کارزار به اصطلاح انتخاباتی اش متحمل شده، تا صبح امروز تنها توانست ۶۰ هزار رای را در تمام ایالت ها کسب کند و رسما از صحنه کنار کشید.
در ادامه مشروح گزارش «کانیه وست» به نقل از ورایتی،  پیش روی شما قرار می گیرد:

کانیه وست سه شنبه شب پذیرفت که در انتخابات ریاست جمهوری اش باخته و کمی پس از نیمه شب در توئیتی نوشت «اوه خب کانیه وست و انتخابات ۲۰۲۴».

 مجموع آرا وی تا صبح روز چهارشنبه، کمی بیش از ۶۰،۰۰۰ رای بود.

اواخر شب گذشته، او توییت اصلی را که در زیر تصویر نقشه کارزار انتخاباتی خود گذاشته بود، حذف کرد.

وست پس از آن بدون WELP («آه خوب» اصطلاحی معادل استعفا) ، توئیت خود را دوباره پست کرد، در حالی که اعلام آمادگی خود برای انتخابات دور بعدی در سال ۲۰۲۴ خود را دست نخورده باقی گذاشت.

این خواننده معروف سبک «هیپ هاپ» تنها توانست معدود آرائی در حدود ۱۰ ایالت کسب کند که آن نیز بسیار ناچیز بود و نتوانست در دیگر ایالت ها حداقل ترین آرا را کسب کند. 

«کانیه وست» که در ماههای گذشته خود را رقیب جدی ترامپ عنوان می کرد و پیش بینی کرده بود که با اختلاف زیاد از او پیشی بگیرد، در هیچ یک از ایالت هایی که او در آنها واجد شرایط مبارزات انتخاباتی بود نتوانست به حداقل آرای ۵ دهم درصد نیز برسد. 

«وست» تا ساعت ۸:۳۰ صبح روز چهارشنبه به وقت محلی، در کشور تنها ۶۰،۰۰۰ رأی را به خود اختصاص داده بود.

این خواننده رپ  در صبح چهارشنبه از میان ده ایالتی که وی در آن حضور داشت، بیشترین رای را با کسب ۱۰۲۱۶ رای در تنسی به دست آورد.

اما این فقط ۰.۳٪ از کل ایالت بود و تنها حدود یک سوم آرا  برای یک رقیب شخص ثالث دیگر، «جو یورگنسن»، نامزد حزب لیبرتاریان بود.

بالاترین درصد وی در هر ایالت ۰.۴٪ بود - نتیجه ای که در سه ایالت به آن رسید: آیداهو (۳۶۳۱ رأی) ، اوکلاهما (۵،۵۹۰ رأی) و یوتا (۴۳۴۴ رأی).

علاوه بر تنسی، وست نیز ۰.۳٪ در آرکانزاس (۴۰۴۰ رأی) ، کنتاکی (۶۲۵۹ رأی) ، می سی سی پی (۳،۱۳۱ رأی) و ورمونت (۱،۲۶۵ رأی) به دست آورد.

وی در کلرادو (۶،۲۵۴ رأی) ، آیووا (۳،۱۹۷ رأی) ، لوئیزیانا (۴۸۹۴ رأی) و مینه سوتا (۷،۷۴۸ رأی) ، ۰.۲٪ رای کسب کرد.

اوایل روز سه شنبه، وست عکس های خود را در هنگام رای دادن در وایومینگ یکی از ایالت هایی که رای نیاورد به اشتراک گذاشت.

وی اعلام کرد که این اولین بار است که رای می دهد تا بتواند رای ندادن های قبلی خود جبران کند.

وی در توئیت خود نوشت: امروز من برای اولین بار در زندگی خود به رئیس جمهور ایالات متحده رأی دادم و این  رای برای کسی است که من واقعاً به او اعتماد دارم ...

وست در کالیفرنیا، ایالت سیزدهم، در انتخابات شرکت کرد ، اما در آنجا وی به عنوان معاون رئیس جمهور از «روک دلا فونته» در لیست قرار گرفت.

مشخص نیست که آیا وست تأیید کرده که از طرف آن نامزد که ۰.۳٪ آرا ایالت طلایی (گلدن استیت) را کسب کرده، به عنوان معاون رئیس جمهور رقیب معرفی شود.

وست برخلاف رقبای خود در رقابت های ریاست جمهوری، به دنبال یک توقف پر سر و صدا در ماه جولای در کارولینای جنوبی که در آن جلیقه ضد گلوله به عنوان لباس بیرونی پوشیده بود، هنگامی که علیه سقط جنین حمله کرد و با مخالفان مواجه شد، گریه کرد و متمایل به حضور در مبارزات انتخاباتی نشد.

او اخیراً با حضور در پادکست «جو روگان» در همان ابتدا اظهار داشت که خدا او را به عنوان «رهبر جهان آزاد» فراخوانده است اما علاقه زیادی به اتخاذ مواضع سیاسی یا حتی بحث درباره ریاست جمهوری ندارد.

کمک هایی که «کانیه وست» از عوامل سیاسی شناخته شده جمهوری خواه دریافت کرده، جلسه اخیر با «جرد کوشنر» و امتناع وی از رد کردن دونالد ترامپ یا طرفداری از شعار «MAGA»(دوباره آمریکا را باشکوه می کنیم) به گمانه زنی در مورد استفاده و بهره خواسته یا ناخواسته از این خواننده رپ، برای خرابکاری در رأی دموکرات ها  منجر شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.