صاحبان دلار و سکه احساس خطر کردند

به گزارش اقتصادنیوز، هر دلار آمریکا که در روز گذشته به ۳۰ هزار تومان هم رسیده بود، امروز به شکل دفعتی تا ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد؛ یعنی ۱۰ درصد افت نسبت به نقطه اوج چهارشنبه. روندی قیمتی دیروز دلار را در ویدئو «اکوایران» ببینید.  

علاوه بر این، قیمت سکه نیز که دیروز در 14 میلیون و 600 هزار تومانی بسته شده بود، امروز تا 12 میلیون و 500 هزار تومان عقب‌نشینی کرد، یعنی 15 درصد افت نسبت به قیمت دیروز. اینکه افت سکه تندتر از دلار بوده، بیشتر از هر چیز به دلیل حباب موجود در فلز زرد داخلی بود. مسئله‌ای که پیشتر از سوی «اقتصادنیوز» بررسی شده بود(اینجا را بخوانید).

حباب بالای سکه، موجب شده تا در هنگام ریزش، افت بیشتری را نسبت به دلار تجربه کند. باید توجه کرد که در مهر ماه، حباب سکه در برهه‌ای از مرز 2 میلیون تومان نیز فراتر رفته بود. در بازار امروز، یک میلیون و 500 هزار تومان از قیمت کاذب سکه از بین رفت تا حباب سکه به زیر 500 هزار تومان برسد. البته این کاهش پایدار نماند، و سکه بار دیگر به کانال 13 میلیون تومان بازگشت. اما افت یکباره امروز نشان داد که حباب سکه بیش از هر زمانی، آماده تخلیه شده است. 

کاهش قیمت ادامه می‌یابد؟

پیش از این هم انتظار می‌رفت که قیمت دلار و سکه با انتخاب بایدن، حداقل در کوتاه‌مدت مسیر کاهشی را پیش گیرد. اما این کاهش قرار است تا چه سطحی ادامه یابد؟ پیشتر برآورد کارشناسان حاکی از این بود که قیمت دلار در بالای نرخ 23 هزار تومان دچار حباب شده است.

این حباب ناشی از انتظارات منفی بوده که هم به دلیل کرونا و هم به دلیل تداوم ریاست جمهوری ترامپ ایجاد شده بود. افت انتظارات منفی با انتخاب بایدن رخ خواهد داد، اما این افت موقتی و تا زمانی پابرجا است که اولین اظهارنظر رسمی رئیس جمهور آمریکا اعلام شود. ضمن اینکه، سیاست‌های پولی و همچنین نحوه واکنش ایران به بایدن، هم می‌تواند در مسیر آینده دلار نقش داشته باشد. 

باید توجه کرد که اگر در آمریکا ورق بازگردد، قیمت دلار در تهران نیز وارد هیجان می‌شود. به همین دلیل، برخی تصور می‌کنند که قیمت‌های فعلی فرصت خوبی برای خرید دلار است، اما اکثر تحلیلگران بازار، فعلا توصیه به خرید ندارند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.