انتقال اجساد خانواه ایران‌نژاد به کشور

کمال حسین‌پور، نماینده سردشت در مجلس شورای اسلامی درباره انتقال اجساد خانواده «ایران‌نژاد» که چندی پیش در حین مهاجرت به خارج از کشور در آب‌های کشور فرانسه غرق شدند، گفت: متاسفانه در روزهای گذشته خانواده پنج نفره ایران‌نژاد در آب‌های «کانال مانش» جان خودشان را از دست دادند که تا امروز اجساد ۴ نفرشان شناسایی و پیدا است اما هنوز پیکر  کودک خردسال‌شان شناسایی و پیدا نشده است.

نماینده سردشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از روز اول بنده عنوان نماینده مردم سردشت به این مسئله  ورود و با معاون وزارت خارجه و کنسول ایران در فرانسه تماس گرفتم و برای بازگشت اجساد صحبت کردم که بسیار از این موضوع استقبال کردند و از همان لحظه اقدامات خودمان را آغاز کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در وهله اول پلیس فرانسه هویت این افراد را نداد، ما از طریق ایران و آشنایان این خانواده در خارج از کشور مدارک را فرستادیم و هویت‌شان مشخص شد. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وزارت امور خارجه از همان روز اول عنوان کرد که حاضر به هرگونه همکاری برای انتقال این اجساد به ایران است، اظهار داشت: نخستین بحثی که ابتدا مطرح شد، هزینه بالای انتقال اجساد به داخل کشور بود که خانواده این عزیران در ایران توانایی پرداخت این هزینه را نداشتند برای همین با استاندار آذربایجان غربی که باید از زحمات‌شان در این خصوص تقدیر و تشکر کرد به همراه وزیر راه و شهرسازی صحبت کردیم که دولت دستور داد از طریق ایران ایر با هزینه خودش انتقال اجساد به کشور صورت گیرد و وزارت امورخارجه هم خبر داد که کارها در حال پیگیری است. 

وی تاکید کرد: هزینه پرواز را دولت ایران متقبل شده است، وزارت خارجه همه اقدامات را انجام داده است و هیچ مشکل قانونی و مالی وجود ندارد. تنها موردی که در این میان وجود دارد، اختلاف میان خانواده آقا و خانم متوفی است که بر سر محل دفن دارند که امیدوارم هرچه زودتر این اختلاف هم برطرف شود و پیکر این عزیزان به کشور بازگردد.

حسین‌پور درباره این‌که گفته می‌شود اگر بازارچه‌های مرزی کشورمان احیا شود، می‌توانیم از مهاجرت‌ها جلوگیری کنیم، بیان کرد: اقدام خوبی که دولت اخیراً انجام داد بحث فعال کردن کارت‌های مرزنشینی بود که با تلاش آقای شهریاری استاندار آذربایجان صورت گرفت. 

وی با بیان این‌که ۲۰ هزار کارت مرزنشینی در پیرانشهر و سردشت فعال شده است، گفت: با کارت‌های مرزنشینی ۱۰۰ قلم کالای خاص را برای واردات از مرزهای «کیلی سردشت و تمرچین پیرانشهر» می‌توان وارد کرد این اقلام را اگر تاجری و یا هر شخص دیگری وارد کند، توسط این کارت‌های مرزنشینی  به واسطه یک خانواده ۴ نفره که دارای این کارت هستند می‌تواند   ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تخفیف بگیرد که بسیار خوب است.

نماینده سردشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنوز دو مرز «قاسم رش و اشکان» تعطیل هستند که اگر واقعا وزارت کشور و دستگاه‌های امنیتی تصمیم بگیرند که این مرزها هم بازگشایی شوند، در زمینه اشتغال کمک بسیار شایانی به شهرستان سردشت شده است.

وی تاکید کرد: هنگامی که جوانی در این بازارچه‌ها برایش کاری ایجاد ‌شود و درآمد داشته باشد که به واسطه آن زندگی تشکیل دهد، قطعا از بیکاری به یک کشور دیگر مهاجرت نخواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.