فاصله دولت با تامین کسری بودجه چقدر است؟

نرخ سود حراج اوراق در کف 8 هفته

کدخبر: ۳۷۱۲۳۲
اقتصادنیوز: در هفته بیست و سوم از حراج اوراق بدهی دولتی هزار و 200 میلیارد تومان اوراق از طریق بانک ها خریداری شد. نرخ محاسبه شده این اوراق به 20 درصد تنزل پیدا کرد که این مقدار کمترین نرخ سود در 8 هفته اخیر حراج اوراق است.
نرخ سود حراج اوراق در کف 8 هفته

به گزارش اقتصادنیوز بانک مرکزی در نتیجه بیست و سومین مرحله از حراج اوراق بدهی اعلام کرد در بازار بین بانکی چهار بانک سفارش‌های‌ خود را به ارزش 12 هزار میلیارد ریال ارسال کردند. در هفته اخیر از فروش اوراق بدهی در بازار سرمایه هیچ معامله ای صورت نگرفته و تنها بانک ها اقدام به خرید اوراق دولتی در این بازار کرده اند. بر این اساس سود کشف شده در هفته بیست و سوم 20.04 درصد محاسبه می شود. که این سود نسبت به هفته گذشته 1 در صد کاهش را تجربه کرده است. اما مجموعا در این بازار چه مقدار حراج به فروش رسیده و از این طریق چقدر دولت به هدفغ خود از راه اندازی این بازار نزدیک شده است؟

بازگشت بانک ها به حراج اوراق

بازار اوراق بدهی یکی از مسیر های درآمدزایی دولت بود که طی آن دولت با فروش اوراق سعی داشت تا کسری بودجه خود تا آخر سال را تامین کند. این بازار از میانه خرداد راه اندازی شد و هفته اخیر مرحله بیست و  سوم از فروش این اوراق به پایان رسید. طی آن بانکها هزار و 200 میلیارد تومان دیگر از اوراق را خریداری نمودند. این اقدام پس از دو هفته ای بود که در آن بانکها هیچ سفارشی را برای خریداری اوراق ثبت نکرده بودند. اکنون چه مقدار از اهداف دولت  در این بازار تحقق یافته و سهم کل بانکها از این بازار دستخوش چه تغییراتی شده است؟

با توجه به آنکه در هفته بیست و سوم از سوی بازار سرمایه هیچ داد و ستدی صورت نگرفته سهم کل بانک ها در این بازار به 61 درصد می رسد .  سهم بازار سرمایه نیز 39 درصد محاسبه می شود. 

اوراق فروخته شده در هفته بیست و سوم نرخ سودی معادل با 20 درصد داشته این مقدار کمترین نرخ سود از هفته پانزدهم تاکنون است.

در نهایت مجموع اوراق فروخته شده در این بازار ارزشی معادل با 72 هزار و 830 میلیارد تومان دارد. در صورتی که کسری بودجه تا اخر سال جاری رقمی معادل با 125 هزار میلیارد تومان بوده است هنوز 52 هزار و 620 میلیارد تومان دیگر تا پایان سال باقی مانده است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید