سی‌ان‌ان: تاخیر در دریافت و شمارش آرای پستی دلیل بر تقلب نیست

به نوشته تارنمای این شبکه خبری،  ایالت‌های مختلف در آمریکا آرای مختلف را به صورت متفاوت شمارش می‌کنند. از این منظر در ایالت‌های کلیدی مانند پنسیلوانیا که هنوز پیروز نهایی اعلام نشده با شمارش بیشتر آراء بایدن در حال پیشی گرفتن ترامپ است.

این گزارش حاکی است که این دلیل بر تقلب و نا متعارف نیست. بلکه بیانگر این است که چگونه ایالت‌ها آراء را شمارش می‌کنند. برخی ایالت‌ها آراء پستی را ابتدا و برخی آن را در پایان شمارش می‌کنند.

این پدیده که به «شیفت آبی» مشهور است در انتخابات اخیر آمریکا رایج شده و به این دلیل است که ترامپ، به رغم قانون انتخابات، ادعا کرده که هرکس در شب اول انتخابات پیروز شده باید تاج پیروزی را بر سر کند.

اما روش کار این‌طور نیست. آرای پستی کارولینای شمالی و پنسیلوانیا مادامی که مهر سوم نوامبر را داشته باشند می‌توانند روز انتخابات و یا روزهای بعد از واصل و شمارش شوند.

بر اساس این گزارش، مقامات محلی در ایالت پنسیلوانیا تا روز انتخابات قادر به شمارش آراء پستی نیستند و حتی در برخی ایالت‌ها آن‌ها تا روز انتخابات به آراء دست نمی‌زنند.

درحالی که هنوز روند شمارش آرا در ایالت های سرنوشت ساز آمریکا ادامه دارد، رئیس جمهوری آمریکا و نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شب گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی مدعی به سرقت رفتن انتخابات و وقوع فساد و تقلب گسترده در این رویداد مهم شد.

دونالد ترامپ در نشست خبری حضور یافت و ضمن تکرار ادعای تقلب و فساد در انتخابات اخیر از جمله در ایالت میشیگان و مطرح کردن شائبه "رای های قانونی" و "راهای غیرقانونی"، ادعا کرد: اگر رای های قانونی شمرده شود، ما برنده هستیم اما اگر رای های غیرقانونی شمرده شود، انتخابات از ما دزدیده شده است.

این در حالی است که جدیدترین آمار منتشر شده از شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نشان از افزایش برتری نامزد حزب دموکرات دارد. تاکنون بایدن ۲۶۴ رای الکترال و ترامپ ۲۱۴رای الکترال بدست آورده اند. اگر بایدن ۱۶ رای الکترال جورجیا را بدست آورد، راهی کاخ سفید خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.