آمریکایی‌ها از حمله ایران به عین‌الاسد باخبر بودند؟

حسین امیرعبداللهیان، مشاور و دستیار بین‌الملل رئیس مجلس در گفت‌وگویی بیان کرد:

*اولا جمهوری اسلامی ایران هنوز انتقام خون سردار سلیمانی را نگرفته است.

*در آن شب ترور دو اتفاق افتاد، یکی حمله نظامی آمریکایی‌ها به‌ خودروی سردار سلیمانی و همراهانش بود و دیگری به شهادت رساندن سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس و همراهانشان. انتقامی که ایران تا الان گرفته انتقام خودروی منهدم شده سردار سلیمانی بوده است و انتقام از آمریکایی‌ها در دستور کار است. وجه کلان این انتقام خروج آمریکایی‌ها از منطقه است اما این خروج جزئیات و تفاسیری دارد که در زمان خودش جهانیان خواهند دید ابعاد این انتقام چقدر ویژه و تأثیرگذار است.

*درباره عملیات انتقام باید اشاره کنم وقتی قرار شد ایران ۱۳موشک بالستیک نقطه‌زن به سمت پایگاه استراتژیک عین‌الاسد شلیک کند قبل از عملیات نخست‌وزیر وقت عراق در جریان قرار گرفت، البته نخست‌وزیر وقت عراق اطلاع نداشت ایران کجا را می‌خواهد بزند اما می‌دانست نقطه‌ای در خاک عراق هدف قرار می‌گیرد، این به لحاظ حقوق بین‌الملل و رعایت همسایگی بود که لازم بود ضمن اینکه دفاع مشروع را حق خود می‌دانستیم نخست‌وزیر عراق را در جریان قرار بدهیم، البته این برداشت وجود داشت که وقتی نخست‌وزیر عراق در جریان قرار بگیرد ممکن است عراقی‌ها آمریکایی‌ها را در جریان موضوع قرار دهند.

*برای ایران این مهم بود که سربازان آمریکایی که خانواده‌شان نگران وضعیتشان هستند هدف نباشند، چون این برای ما عامل اقتدار نیست که سربازان ساده آمریکایی را در پایگاهشان مورد هدف قرار بدهیم برای ما مهم این بود که پیام اقتدار ارسال شود و هیمنه آمریکایی‌ها خرد شود.

* آمریکایی‌هایی که پیام داده بودند اگر بزنید پنجاه و چند نقطه را هدف قرار می‌دهیم در نتیجه اصلا اینطور نبود که آمریکایی‌ها بدانند ایران کجا را قرار است بزند و این پیام اقتدارآمیز بود که شما به آمریکایی‌ها بگویی شما را می‌زنیم و در عراق هم می‌زنیم، بالاخره آمریکایی‌ها در عراق ۱۲پایگاه داشتند و می‌توانستند احتمال دهند هر یک از این پایگاه‌ها و یا همه آنها هدف قرار بگیرد اما استراتژیک‌ترین، مهم‌ترین و پرامکانات‌ترین پایگاه که در دورترین نقطه هم بود هدف قرار گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.