امکان شکل‌گیری تقلب گسترده در انتخابات آمریکا وجود ندارد

دکتر احمد فاطمی‌نژاد با اشاره به اینکه امکان شکل‌گیری تقلب در هر سیستم انتخاباتی وجود دارد، اظهار کرد: در دوره‌های گذشته انتخابات آمریکا نیز ادعاهایی مبنی بر شکل‌گیری تقلب از سمت برخی مطرح می‌شد و حتی شعب مختلفی مورد بازشماری آرا قرار می‌گرفتند، یعنی اعتراض به تقلب در انتخابات آمریکا همواره مرسوم بوده است، اما باتوجه به سیستم غیرتمرکزگرایی که در شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود دارد و هر ایالتی طبق قوانین داخلی خود عمل می‌کند، امکان شکل‌گیری تقلب گسترده وجود ندارد، اما مانند هر کشور دیگری در آمریکا نیز امکان شکل‌گیری تقلب در حد محدود وجود دارد. 

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: در گذشته نیز مواردی وجود داشته اند که در خصوص شکل‌گیری تقلب در انتخابات آمریکا، شکایت‌هایی از طرف نامزد معترض صورت می‌گرفت و این شکایات حتی در دیوان عالی کل آمریکا نیز مطرح می‌شدند. 

وی با اشاره به اینکه قوانین آمریکا در این خصوص به ترامپ اجازه مطرح کردن دعاوی حقوقی را می‌دهد، اضافه کرد: تا کنون نیز ترامپ به دیوان عالی برخی از ایالت‌ها در خصوص صورت گرفتن تقلب در انتخابات شکایت کرده است و تعدادی از این ایالت‌ها قبول کردند که به این ادعا ترامپ رسیدگی کنند و به عنوان مثال در حال حاضر در ایالت جورجیا، آرا در حال بازشمازی اند که این نشان‌دهنده این است که ترامپ می‌تواند این کار را در سایر ایالات نیز انجام دهد. 

فاطمی‌نژاد گفت: هرچند به تازگی پسران ترامپ از حزب جمهوری خواه به دلیل عدم همراهی اعضای این حزب با ترامپ در اعتراض به نتیجه انتخابات انتقاد کردند، اما به عقیده من این که گفته می‌شود جمهوری‌خواهان ترامپ را رها کرده‌اند درست نیست، کما اینکه اخیرا لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه بیان کرده بود که حاضر به پرداخت ۵۰۰ هزار دلار، برای پیش بردن شکایت‌های حقوقی کارزار ترامپ می‌باشد. 

وی افزود: من فکر می‌کنم این‌ها همه نشان‌دهنده این است که حزب جمهوری‌خواه کماکان از ترامپ حمایت خواهد کرد، هرچند بخش زیادی از جمهوری‌خواهان به این نتیجه رسیده‌اند که کم و بیش شکست خورده اند اما باز هم کامل دیدگاه‌های ترامپ را در خصوص تقلب در این انتخابات رد نمی‌کنند، کما اینکه همین امروز میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا، اعلام کرد که اعتراض به تقلب در انتخابات، امری پذیرفته شده است. 

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در اغلب ایالات آمریکا این پذیرفته شده است که هنگامی که تفاوت آرای بین دو نامزد کمتر از نیم درصد یا کمتر از یک درصد است، امکان اعتراض حقوقی وجود دارد و ترامپ نیز بر همین مسئله تاکید دارد، هرچند به نظر من او کمی هم شلوغ می‌کند و سعی در خارج کردن این موضوع از مسیر مرسوم خود دارد اما به صورت طبیعی در ایالاتی مانند آریزونا، جورجیا و نوادا این بحث قابل اعتنا است. چنانچه مثلا در آریزونا، چند روز قبل خبرگزاری‌ها اعلام کردند که بایدن پیروز شده است، اما اعتراضات ترامپ باعث شد در این ایالت بازشماری آرا اتفاق بیفتد و امروز ما می‌بینیم که فاصله ترامپ با بایدن در آریزونا کم شده است‌. 

وی ضمن بعید دانستن امکان امتناع ترامپ از ترک کاخ سفید در صورت شکست خوردن، بیان کرد: در روز ۲۰ ژانویه که زمان انتقال قدرت است، عملا تمام قدرتی که در اختیار رئیس جمهور سابق قرار داشته، به رئیس جمهور منتخب انتقال پیدا می‌کند و اگر ترامپ در این انتخابات شکست بخورد، دیگر از تاریخ بیستم ژانویه به بعد قدرتی در کاخ سفید نخواهد داشت. چنانچه همین حالا هم ما شاهدیم که ترامپ امروز با ترامپ سه روز پیش فرق کرده و آرام‌تر شده و در صورت شکست، تا روز تنفیذ کاملا این مسئله را خواهد پذیرفت.‌ 

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی با تاکید بر اینکه آمریکا کشور رسانه‌هاست، تصریح کرد: در ایالات متحده، امپراطوری رسانه‌ها به معنای واقعی خود را نشان می‌دهد. ترامپ هرگز در طول دوران ریاست جمهوری‌اش خیلی رابطه دوستانه‌ای با رسانه‌ها نداشت و رسانه‌ها نیز چندان او را قبول نداشتند و این موضوع در چند روز اخیر نیز به خوبی خود را نشان داد. هرچند برخی از ادعاهای ترامپ مبنی بر شکل‌ گرفتن تقلب گسترده غیر قابل پذیرش است، اما بعضی از حرف‌های او درست اند. 

فاطمی‌نژاد ادامه داد: به عنوان مثال اینکه ترامپ بیان می‌کند برخی از رسانه‌ها با انجام نظرسنجی‌های پیش از انتخابات در پی تاثیرگذاری بر افکار مردم بودند و می‌خواستند آنان را فریب دهند که او باخته است، به نظر من این حرف درستی است‌ کما اینکه بعدا نتایج واقعی نشان داد که اینکه برخی از رسانه ها به استناد نظرسنجی‌ها از تفاوت هشت درصدی و ۱۰ درصدی بین ترامپ و بایدن سخن می‌گفتند، همه بی پایه و اساس بود. 

وی به فاکس نیوز به عنوان یک رسانه مورد علاقه ترامپ اشاره کرد و افزود: حتی این رسانه نیز بایدن را در ایالت آریزونا پیروز اعلام کرد و حتی پس از اینکه ترامپ با مالک فاکس نیوز تماس گرفت و از او بابت این اعلام پیروزی برای بایدن انتقاد کرد، او بیان کرد که رسالت رسانه‌ای فاکس نیوز انجام این کار را برایش ایجاب کرده است. در مجموع می‌توان گفت رسانه‌ها خیلی در فضای انتخاباتی آمریکا تاثیرگذار بودند و همواره هم فاصله بسیاری بین رسانه‌ها و الگوهای آنان با ترامپ وجود داشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.