قیمت هر کیلو مرغ ۳۰ هزار تومان شد

محمد علی کمالی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۶ هزار و ۸۰۰ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان، مرغ آماده به طبخ درب کشتارگاه ۲۳ هزار و ۳۷۰ تا ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان و  در خرده فروشی ها ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه عرضه مرغ با نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان وجود ندارد، افزود: تاکنون دولت به تعهدات خود مبنی بر تامین کامل نهاده‌های دامی با نرخ مصوب عمل نکرده که با این وجود مرغدار مجبور به تامین از بازار آزاد شده است که اختلاف چشمگیر قیمت ذرت و کنجاله با نرخ مصوب و همچنین افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی کرایه حمل، هزینه‌هایی به تولیدکننده تحمیل کرده است. در این شرایط عرضه با نرخ مصوب ، ناپایداری تولید و خروج مرغداران از گردونه تولید را به همراه دارد.

کمالی سروستانی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ تا پایان هفته نوسان چندانی نداشته باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر ۸۵ درصد ذرت و ۵۵ درصد کنجاله سویا با نرخ مصوب تامین شود، امکان عرضه مرغ با نرخ‌ مصوب در بازار وجود دارد.

وی نرخ کنونی هر کیلو ذرت را ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار تومان و کنجاله سویا را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان  اعلام کرد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران با اشاره به واگذاری وظایف تنظیم بازار مرغ به وزارت جهاد کشاورزی در حوزه قیمت بیان کرد: از ابتدا مخالف قیمت گذاری وزارت صمت بودیم و پیش بینی می‌شود که با واگذاری وظایف بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی مشکلات مرتفع شود.

وی ادامه داد: اگر تعزیرات به صورت دستوری مرغداران را مجبور به عرضه مرغ با نرخ مصوب کنند، مرغداران تمایلی به جوجه ریزی نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه قیمت ذرت و کنجاله سویا در بازار آزاد همچنان بالاست، بیان کرد: با توجه به آنکه اسامی برخی مرغداران در سامانه بازارگاه نیست و تاکنون سهمیه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است، توزیع از طریق سامانه بازارگاه تاثیری در بازار نداشته است.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت عرضه مرغ به بازار بیان کرد: هم اکنون عرضه مرغ به بازار به حدی نیست که بازار اشباع باشد.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه مرغداران با احتیاط جوجه ریزی می‌کنند، گفت: اگر نهاده‌های دامی تامین شود، میزان جوجه ریزی به ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون قطعه می‌رسد.

این مقام مسئول از ثبات قیمت جوجه یکروزه خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه یک هزار و ۷۳۰ تومان است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.