چرا عوارض کرونا در افراد چاق بیشتر است؟

بیماری کووید ۱۹ در بدن افراد چاق و دارای اضافه وزن در مقایسه با سایرین، مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند. همچنین چاقی نوعی التهاب زمینه‌ای ایجاد می‌کند که می‌تواند موجب تشدید التهاب ناشی از آلودگی به ویروس کرونا و ابتلا به کرونا شود.

تنها در آمریکا ۴۲ درصد از شهروندان بالغ دچار چاقی و ۳۲.۵ درصد از آن‌ها دچار اضافه‌وزن هستند اما چاقی منحصر به افراد بزرگسال نیست و ۱۳.۷ میلیون نفر از کودکان آمریکایی نیز با چاقی و اضافه‌وزن دست و پنجه نرم می‌کنند.

این وضعیت در کنار پاندمی کووید ۱۹ پیامدهای مصیبت‌باری را دارد و آمریکا و کشورهایی با جمعیت چاق را به رکورددار جان‌باختگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا تبدیل کرده است.

بر اساس این مطالعات سلول‌های چربی دارای گیرنده‌های ویروس SARS-CoV-۲ هستند و به عنوان یک پناهگاه برای ویروس عمل می‌کنند. این عامل سبب می‌شود عوارض کووید ۱۹ در افراد چاق و دارای اضافه وزن بسیار شدیدتر باشد و احتمال مرگ و میر در این افراد بیشتر از افراد با وزن نرمال است.

مطالعات نشان می دهد بیش از ۱۰ نوع سرطان با چاقی و اضافه وزن ارتباط مستقیم دارد. علاوه بر آن، چاقی عامل اصلی حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های تنفسی و دیابت است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Lancet منتشر شده است.

کووید-۱۹ وزوز گوش را تشدید می‌کند

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد، وزوز گوش که یک مشکل شایع شنوایی است، بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ می تواند بدتر شود و یا حتی توسط ویروس کرونای جدید ایجاد شود. 

«الدر بوکز» نویسنده این مطالعه از  دانشگاه آنگلیا راسکین و همکارانش برای انجام این تحقیق بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ فرد را از ۴۸ کشور مورد بررسی قرار دادند. بیشتر این افراد از آمریکا و انگلیس بودند. 

این محققان متوجه شدند ۴۰ درصد از افراد دارای علایم کووید-۱۹، وضعیت وزوز گوش بدتری را تجربه کردند. همچنین برخی از افراد مورد مطالعه گزارش دادند که وزوز گوش آنها در ابتدا با ابتلا به علایم کرونا ایجاد شد. این موضوع به ا ین معنی است که وزوز گوش می تواند یک علامت طولانی مدت کووید-۱۹ برای برخی افراد باشد. 

محققان همچنین متوجه شدند؛ بسیاری از افراد مورد مطالعه معتقدند اقدامات فاصله گذاری اجتماعی وضعیت آنها را بدتر می کند. حدود ۴۶ درصد از افراد مورد مطالعه در انگلیس و ۲۹ درصد در آمریکای شمالی این موضوع را گزارش دادند.

آنها افزایش تماس های ویدیویی، محیط های پر سر و صدا در خانه و مصرف بیشتر قهوه را عامل افزایش این ناراحتی خود عنوان کردند. همچنین حدود یک سوم از این افراد نیز ترس از ابتلا به COVID-۱۹، نگرانی های مالی، تنهایی و مشکل خواب را به عنوان عوامل ابتلا به وزوز گوش ذکر کردند. زنان و افراد زیر ۵۰ سال وزوز گوش خود را به ویژه در طی همه گیری مشکل ساز دانستند.

وزوز گوش بسیار شایع است و از هر پنج نفر، یک فرد این اختلال را تجربه کرده است. وزوز گوش خود یک بیماری نیست، بلکه نشانه‌ ای از یک اختلال مزمن، مانند از دست دادن شنوایی مرتبط با سن، آسیب شنوایی یا اختلال در سیستم گردش خون است. اگرچه این امر ناخوشایند است، اما معمولا نشانه مشکل مهمی نیست. ممکن است با افزایش سن وزوز گوش بدتر شود. برای بسیاری از افراد، این مشکل با درمان بهبود می‌ یابد.

یافته های این مطالعه در مجله Frontiers in Public Health منتشر شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.