باسیل: آمریکا ۴ شرط را بر من تحمیل کرده بود

 العهد گزارش داد، جبران باسیل، وزیر خارجه سابق لبنان و رئیس جریان آزاد ملی در واکنش به تحریم‌هایی که از سوی آمریکا علیه او اعمال شده، اظهار کرد: ما ظلم را تحمل می‌کنیم تا در وطن خود آزاد بمانیم و از لبنان در برابر فتنه و درگیری حفاظت کنیم و بر دوست ماندن با مردم آمریکا پافشاری داریم.

باسیل گفت: انتخاب میان تحریم‌هایی که شامل حالم شد و حفظ صلح داخلی‌مان دشوار نبود.

وزیر خارجه سابق لبنان افزود: سفر پامپئو به لبنان را به یاد بیاورید که در ساختمان وزارت خارجه در مقابل من گفت، "حزب‌الله یک حزب تروریستی است" و پاسخ طبیعی من به او این بود که "حزب‌الله یک حزب لبنانی است".

او در ادامه گفت: زمانی که مایک پامپئو (وزیر خارجه آمریکا) از من خواست حزب‌الله را رها کنم و با آن مقابله کنم، به او توضیح دادم که این کار موجب منزوی شدن شیعه می‌شود و این امر به اختلاف داخلی منجر می‌شود.

باسیل تاکید کرد: بحث تحریم‌ها از تابستان ۲۰۱۸ با تشکیل کابینه دوم حریری به شکل جدی آغاز شد.

او در ادامه گفت: به من اطلاع دادند باید چهار شرط را فورا بپذیرم و در غیر این صورت پس از چهار روز تحریم‌هایی از سوی آمریکا علیه من اعمال خواهند شد. این خواسته‌ها شامل قطع فوری روابط با حزب‌الله و سه مورد دیگر بود که ارتباطی با موضوع فساد نداشتند.

وزیر خارجه سابق لبنان گفت: آنها را نپذیرفتم و اعلام کردم که خودداری از دستور گرفتن از هرگونه کشور بیگانه از اصول جریان ملی آزاد است، همچنین به آنها گفتم که ما مزدور آمریکا نیستیم و می‌خواهیم با آنها دوست باشیم.

وی افزود: دولت آمریکا در ادامه شروط دو، سه و چهار خود را پس گرفت و خواسته خود را تنها به اعلام قطع ارتباط با حزب‌الله محدود کرد.

باسیل ادامه داد: تصمیم خود را به جریان آزاد  ملی اطلاع دادم و آنها هم به اتفاق آرا با تصمیمم موافقت کردند، در ادامه مستقیما از طریق سید حسن نصرالله (دبیرکل حزب الله لبنان) تصمیم خود را به حزب‌الله اطلاع دادم، نصرالله نیز اعلام کرد، هر موضعگیری را که ما در پیش بگیریم، درک می‌کند، او همچنین آمادگی خود را برای ارائه هر کمکی که از او بخواهیم اعلام کرد.

رئیس جریان آزاد ملی لبنان تاکید کرد: باید درباره جرمی که دولت فعلی آمریکا در حق من مرتکب شده، دلایل آن و کسانی که هزینه آن را متحمل می‌شوند، تحقیق شود. باید تحقیق شود منفعت آمریکا از ضربه زدن و تلاش برای نابود کردن بزرگترین حزب و تشکل مسیحی در لبنان و شرق چیست؟

او درباره ارتباط خود با حزب‌الله نیز گفت: نباید به هیچ لبنانی به خاطر منافع خارجی ضربه زده شود، ما نه به حزب‌الله و نه به هم‌پیمانان خود به خاطر منافع خارجی و یا داخلی ضربه نمی‌زنیم. آمریکا می‌تواند من را تحریم کند اما نمی‌تواند میهن‌پرستی و شرافتم را از من بگیرد. این تحریم‌ها باید عامل سرعت بخشیدن به تشکیل دولت در لبنان شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش از این با انتشار بیانیه‌ای در سایت خود از اعمال تحریم‌هایی علیه جبران باسیل، چهره سیاسی لبنان، داماد میشل عون، رئیس جمهوری این کشور و رئیس جریان ملی آزاد خبر داده بود.

پیشتر روزنامه "وال استریت ژورنال" چاپ آمریکا در گزارشی اعلام کرده بود، دولت آمریکا در تلاش برای کاهش نفوذ حزب‌الله در حاکمیت لبنان، یک مسؤول برجسته لبنانی را تحریم خواهد کرد.

این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه نوشت، از طریق وزارت خزانه داری آمریکا و مایک پامپئو، وزیر خارجه با این تحریم‌ها موافقت شده و انتظار می‌رود پامپئو در روزهای آتی خبر این تحریم‌ها را اعلام کند.

آمریکا سپتامبر گذشته دو وزیر سابق لبنانی را که از چهره‌های نزدیک به حزب‌الله بودند، در لیست سیاه خود قرار داده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.