رایزنی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان با عراقچی

در این ملاقات تحولات افغانستان و وضعیت سیاسی و امنیتی آن کشور و همچنین آخرین تحولات روند صلح و مشکلات پیش آمده در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی که هم اکنون در دوحه در جریان است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این دیدار  سیدعباس عراقچی با اشاره به روابط نزدیک ایران و افغانستان بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند صلح با مالکیت دولت افغانستان و مشارکت تمام گروه‌های سیاسی از جمله طالبان را مورد تصریح قرار داد و بر لزوم حفاظت از دستاوردهای مردم افغانستان در دو دهه گذشته به‌ویژه قانون اساسی و ساختارهای دموکراتیک آن کشور و اهمیت توجه به حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی و حقوق زنان در جریان مذاکرات صلح تاکید کرد.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان افزود: مساله افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و با اشاره به مشکلات ایجادشده برای مردم افغانستان در اثر رویکردهای اشتباه و سیاست یک‌جانبه‌گرایانه دولت آمریکا در ارتباط با روند صلح در آن کشور و جایگاه سازمان ملل به‌عنوان تسهیل‌کننده بی‌طرف گفت‌وگوهای صلح در گذشته، نقش یوناما برای کمک به پیشبرد گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و میزبانی مشورت‌های بین‌المللی را مهم دانست و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با آن سازمان در این خصوص را اعلام کرد.

خانم لاینز نیز در این ملاقات با اشاره به نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در حمایت از دولت و مردم افغانستان، آمادگی سازمان ملل برای کمک به پیشبرد روند صلح در افغانستان را اعلام کرد.

 در این خصوص طرفین با اظهار نگرانی از افزایش تلفات در جنگ افغانستان، کاهش خشونت‌ها را برای فراهم کردن فضای لازم جهت پیشرفت در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی ضروری دانستند.

رئیس یوناما همچنین با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های اقتصادی برای توسعه زیرساخت‌های افغانستان و کمک به بهبود وضعیت معیشت مردم آن کشور، اقدامات گذشته جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را مهم دانست و ضرورت استفاده از ظرفیت‌های موجود برای توسعه این‌گونه همکاری‌ها را مورد تاکید قرار داد.

عراقچی نیز  با استقبال از ایده‌های مطرح‌شده از سوی خانم لاینز، با اشاره به همکاری‌های ترانزیتی و ساخت خط آهن خواف – هرات به مذاکرات جاری بین ایران و افغانستان برای همکاری‌های راهبردی در حوزه‌های موردعلاقه دوطرف از جمله توسعه زیرساخت‌ها، انرژی، برق و آب اشاره کرد و اهمیت نقش سازمان ملل و سازمان‌های تخصصی زیرمجموعه آن در جهت تسهیل این همکاری‌ها را مورد تاکید قرار داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.