انتظارات از بایدن در فلسطین، عراق و افغانستان

رئیس جمهوری منتخب آمریکا با به دست گرفتن زمام کاخ سفید باید با مشکلات زیادی در داخل و خارج از ایالت متحده دست و پنجه نرم کند. خبرگزاری فرانسه امروز (یکشنبه) با اشاره به مشکلاتی که وی باید در خاورمیانه با آنها مواجه شود نوشت: پس از پیروزی بایدن در انتخابات محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، علاقه خود را برای گفت و گو با رئیس جمهوری آینده آمریکا ابراز کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی، فلسطینیان را در دوره تصدی گری‌اش علیه خود برانگیخت. او قدس را به عنوان پایتخت تقسیم نشده اسرائیل به رسمیت شناخت، با علم به این که فلسطینی‌ها قسمت شرقی این شهر را به عنوان پایتخت کشور آتی فلسطین می‌دانند. ترامپ همچنین از حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی دفاع کرد و از انتقاد به شهرک سازی یهودیان در کرانه باختری اشغالی پرهیز کرد.

«برهم صالح» رئیس‌جمهوری عراق نیز ابراز امیدواری کرده است بغداد بتواند روابط بهتری با ایالات متحده آمریکا در دوره بایدن داشته باشد. وی تبریک گرم خود را به رئیس جمهوری جدید ایالات متحده ابراز و وی را دوست و شریک مورد اعتماد در ساخت عراق بهتر توصیف کرد. عراق با همکاری بایدن می‌خواهد صلح و ثبات را در کل خاورمیانه تقویت کند. این در حالی است که ۱۷ سال پس از حمله آمریکا به عراق، هزاران سرباز آمریکایی هنوز در این کشور بحران زده مستقر هستند.

همچنین امید می‌رود انتخاب بایدن همکاری ایالات متحده با افغانستان را تعمیق بخشد. «اشرف غنی» رئیس دولت افغانستان در توئیتی نوشت که کشورش می‌خواهد همکاری چند بعدی خود را با ایالات متحده ادامه داده و تعمیق بخشد. از جمله محور این همکاری‌ها مبارزه با تروریسم و ‌صلح برای افغانستان است.

در ماه فوریه دولت ترامپ توافق نامه‌ای را با گروه طالبان در افغانستان امضا کرد که مبنایی برای عقب نشینی سریع نیروهای آمریکایی به شمار می‌رود. «محمد نعیم» سخنگوی طالبان روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که طالبان روی ادامه این توافق پس از تغییر قدرت در واشنگتن حساب می‌کنند.

به اصرار آمریکا، طالبان و دولت افغانستان در آغاز ماه سپتامبر گفت و گوهای صلح را آغاز کردند، اما این روند مشکلاتی دارد و بارها تحت الشعاع حملات قرار گرفته است.

بایدن ۷۷ ساله، عصر شنبه به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا معرفی شد و قرار است دولت آینده در تاریخ ۲۰ ژانویه (اول بهمن) به وی و تیم دموکراتش تحویل داده شود.

بایدن با کسب ۲۹۰ رای الکترال در برابر تنها ۲۱۴ رای دونالد ترامپ، به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد و خانم کامالا هریس نیز به عنوان اولین زن، به عنوان معاون رئیس جمهوری این کشور برگزیده شد.

این نامزد حزب دموکرات در سومین دور نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در انتخاباتی نفس‌گیر ابتدا با هم‌حزبی‌های خود به رقابت برخاست و سرانجام در ماه اوت به عنوان نامزد رسمی این حزب برای رقابت با دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور و نامزد حزب جمهوری‌خواه برگزیده شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.