امیدواری موگرینی به بازگشت بایدن به برجام

فدریکا موگرینی روز دوشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان افزود: چهار سال گذشته برای آمریکایی‌ها و اروپایی‌هایی که شاهد بودند آن دمکراسی بزرگ ارزش‌های بنیادین خودش را زیر پا گذشته و نادیده گرفته است، دشوار بود.

وی ابراز اطمینان کرد که بازگشت به این ارزش‌ها و به طور کلی چندجانبه گرایی و سازکارهای بین‌المللی اولویت اول دولت جدید جو بایدن خواهد بود.

مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا توضیح داد که  ‌در دوره ترامپ شاهد بازی حاصل جمع صفر بودیم و روشن بود که از نظر ترامپ برای کسب پیروزی باید ببازی. اما این رویکرد مناسبی برای اروپا نبود و هرگز اینطور نبوده است.

وی گفت، امیدوارم که با پیروزی بایدن دولتی در آمریکا روی کار آید که به رویکرد برد-برد بازگردد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری کنونی آمریکا برجام را به طور یکجانبه در سال ۲۰۱۸ فسخ کرد و کوشید با تحریم های شدید ایران را به یک توافق گسترده تر که شامل برنامه های موشکی این کشور نیز می شود وادارد که در این کار ناکام بود.

جو بایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا در کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود که در صورت پیروزی به این توافق بین المللی بازخواهد گشت.

در همین حال وزیر امور خارجه آلمان امروز در گفت وگویی  بر لزوم بازگشت آمریکا به همکاری با اروپا بر سر توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد.

 «هایکو ماس» در گفت‌وگو با شبکه رادیویی آلمان (Deutschlandfunk) در خصوص لزوم همکاری دولت «جو بایدن» با جامعه بین الملل گفت: «ما باید دوباره به همکاری با هم برگردیم. در ایالات متحده قطعاً بحث در مورد پیوستن مجدد به توافق نامه یا احتمالاً توافق نامه گسترده ای با ایران وجود خواهد داشت.»

وی هشدار داد: اگر ایالات متحده و اروپا استراتژی های کاملاً متفاوتی را دنبال کنند ، نه در توافق هسته ای و نه در خصوص نقش منطقه ای ایران پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.