آمریکا علیه ۴ مقام چینی تحریم وضع کرد

به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه و خزانه داری آمریکا چهار مقام چینی به نام‌های "دنگ ژونگوآ"، معاون مدیر دفتر امور هنگ کنگ و ماکائو، "ادوینا لائو"، معاون کمیسیونر پلیس در هنگ کنگ، "لی جیانگژو" و "لی کوای-وا"، دو مقام در دفتر تازه تاسیس امنیت ملی در هنگ کنگ را تحریم کرده‌اند.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا گفته که این تحریم‌ها بخاطر نقش این افراد در تحقق و اجرای قانون جدید امنیت ملی در این دولتشهر وضع شده است.

وی افزود، آنها از سفر به آمریکا منع شده و دارایی‌هایشان در آمریکا مسدود می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تحریم‌ها نشان می‌دهد که ایالات متحده افراد برجسته‌ای را که به صورت فعال آزادی‌های مردم هنگ کنگ را زیر سوال می‌برند و خودمختاری این دولتشهر را تضعیف می‌کنند، مسئول می‌داند.

متیو چونگ، دبیر کابینه هنگ کنگ نیز گفته که این تحریم‌ها مداخله‌ای کاملا غیرقابل قبول و بی پایه و اساسی هستند و باید آنها را وحشیانه خواند.

وی در یک نشست خبری گفت: این تحریم‌ها قرار نیست ما را بترساند.

واشنگتن اقدام چین را در اجرای قانون جدید امنیت ملی در هنگ کنگ که سال جاری میلادی مطرح شد، یک نقض غیرقابل قبول تعهد "یک کشور، دو سیستم" از سوی پکن دانسته است.

این تحریم‌ها، نخستین تحریم‌های وضع شده علیه چین از زمان پیروزی جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر و شکست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جمهوری‌خواه ایالات متحده محسوب می‌شود.

چین یک دفتر امنیت ملی جدید در ژوئیه در هنگ کنگ تاسیس کرد آن هم یک هفته پس از وضع قانون جدید امنیت ملی برای مجازات جرایمی چون اقدام برای جدایی طلبی، تروریسم، تبانی با نیروهای خارجی و خرابکاری.

ماه گذشته میلادی، وزارت دفاع آمریکا به نهادهای مالی بین‌المللی هشدار داد که همکاری تجاری با افرادی که در سرکوب مردم در هنگ کنگ دست داشتند، با تحریم همراه خواهد بود.

واشنگتن علیه کری لام، رئیس اجرایی هنگ کنگ و روسای سابق پلیس و سایر مقام‌های ارشد در اوت بابت نقش در سرکوب آزادی‌های مردمی در این دولتشهر تحریم وضع کرد است.

روابط بین چین و آمریکا به پایین ترین حد در چند دهه گذشته رسیده است. دو طرف در بسیاری از موارد از جمله نحوه رسیدگی چین به کرونا ویرس و رفتارهای پکن در هنگ کنگ با یکدیگر مخالف هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.