پاسخ به ۴ پرسش کلیدی درباره انتخابات آمریکا و پیروزی بایدن

پیروزی بایدن را نباید صرفا به حساب حزب دموکرات گذاشت. درواقع ورود این سیاستمدار ۷۸ ساله به کاخ سفید بدون ائتلاف میان دموکرات‌ها، طبقه‌ی متوسط شهری، میانه‌روها، وال‌استریت، هالیوود، غول‌های رسانه‌ها و آرای ۵ درصد از جمهوری‌خواهان غیرممکن بود. واقعیت این است که رادیکالیسم و رویکردهای ضد ساختارگرای ترامپ همه‌ی این گروه‌ها را به یکدیگر نزدیک کرد تا وی را از کاخ سفید بیرون کنند.

تحلیل داده‌های برآمده از انتخابات نشان می‌دهد که بیشتر میانه‌روها مستقر در شهرهای بزرگ به بایدن رای دادند . علتش این بود که به ترامپ برچسب رادیکال خورده بود و آنها نیز با تندروی میانه‌ای نداشتند. همچنین بیش از ۳۰ نفر از مدیران مرتبط با وال‌استریت پول هنگفتی صرف مبارزات انتخابات جو بایدن کردند. بررسی سی‌ان‌بی‌سی از لیست حدود ۸۰۰ حامی مالی بایدن که حداقل ۱۰۰ هزار دلار برای کمپین وی جمع‌آوری کرده بودند، نشان می‌دهد که بسیاری از آنها با موسسات و شرکت‌های مالی در ارتباط بوده‌اند. در پایان سپتامبر کمپین بایدن حدود ۱۸۰ میلیون دلار پول در بانک ذخیره کرده بود درحالی‌که کمپین ترامپ تنها ۶۱.۳ میلیون دلار. تمام چهره‌های مشهور هالیوود نیز در شبکه‌های اجتماعی بسیج شده بودند تا نظر طرفداران خود را به رای به بایدن جلب کنند.


متن کامل این یادداشت را می توانید با تیتر «چرا بایدن پیروز شد؟ /پیامدهای انتخابات آمریکا برای ایران» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.