تلاش ترکیه برای ورود به تیم ناظران آتش‌بس در قره‌باغ

به گزارش خبرگزاری رویترز، براساس این توافق، صلحبان‌های روس در امتداد خط تماس در قره‌باغ و مسیری میان این منطقه و ارمنستان مستقر می‌شوند. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان مدعی است که ترکیه هم در این ماموریت صلحبانی مشارکت می‌کند؛ ادعایی که مسکو و ایروان به چالش کشیده‌اند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی خود در آنکارا گفت، این توافق از بازگشت کنترل هفت منطقه در اطراف قره‌باغ به جمهوری آذربایجان اطمینان حاصل می‌کند و اینکه ترکیه به حمایت از متحدان آذری خود ادامه خواهد داد.

چاووش اوغلو در تویتی نوشت: آذربایجان کشور برادر به دستاورد مهمی در نبرد و میز مذاکره دست یافت. من صادقانه این موفقیت را تبریک می گویم. ما با برادران آذری یک ملت و یک روح هستیم.

در همین حال خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه امروز اعلام کرد، آنکارا به حمایت از جمهوری آذربایجان هم در اجرای توافق آتش‌بس قره‌باغ و هم بازگرداندن مناطقی در این منطقه کمک خواهد کرد.

براساس اطلاعیه وزارت دفاع ترکیه، خلوصی آکار گفت: ما در فرایند اجرای مفاد توافق آتش‌بسی که به امضا رسیده، بازگرداندن اراضی اشغالی آذربایجان و احیای صلح و ثبات در این منطقه، همچنان در کنار برادران آذربایجانی خودمان هستیم.

در همین حال اسپوتنیک آذربایجان گزارش داد، الهام علی‌اف و رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه درباره ایجاد یک مرکز صلحبانی مشترک روسیه – ترکیه برای نظارت بر آتش‌بس قره‌باغ رایزنی کردند.

وزارت امور خارجه روسیه و سخنگوی نخست‌وزیر ارمنستان امروز (سه‌شنبه) ادعای رئیس‌جمهوری آذربایجان مبنی بر مشارکت نیروهای ترکیه در ماموریت صلحبانی در منطقه قره‌باغ را رد کرده‌اند. براساس اطلاعیه وزارت خارجه روسیه، تنها نیروهای صلحبان روس در منطقه قره‌باغ مستقر می‌شوند.

ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه ساعات اولیه امروز اعلام کردند، آنها توافقی را برای پایان دادن به درگیری نظامی بر سر این منطقه به امضا رسانده‌اند. به دنبال آن، دبیر شورای امنیت قره‌باغ در اعتراض به این توافق از سمتش کناره‌گیری کرد.

این آتش‌بس جدید همچنین اعتراضاتی را در ایروان، پایتخت ارمنستان به راه انداخته و هزاران معترض به سمت مقر دولت و پارلمان یورش برده و خواستار استعفای نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان و همچنین لغو این توافق شده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.