تجمع هزاران معترض مخالف در پایتخت گرجستان برای دومین روز متوالی

به گزارش خبرگزاری رویترز، تعدادی از این معترضان شروع تدابیر منع آمد و شد مربوط به مقابله با شیوع کروناویروس در این کشور را به چالش کشیدند.

گزارشی از وقوع ناآرامی در تظاهرات روز دوشنبه این مخالفان اعلام نشده اما در تجمع روز یکشنبه بیش از ۱۲ معترض در اثر حملات پلیس با ماشین آبپاش به آنها در مقابل مقر کمیسیون مرکزی انتخابات مجروح شدند. به گفته برخی شاهدان و همین‌طور گزارش شبکه‌های تلویزیونی، معترضان همچنین با گاز اشک آور هدف حمله قرار گرفتند اما پلیس این مساله را رد کرد.

سازمان امنیت و همکاری اروپا به عنوان بزرگترین سازمان ناظر امنیت و حقوق بشر این قاره از معترضان گرجستانی خواست از خشونت پرهیز کنند و از مقام‌های این کشور نیز خواست به آزادی تجمع و بیان احترام بگذارند.

کمیسیون مرکزی انتخابات گرجستان اعلام داشت، حزب رویای گرجستان، حزب حاکم این کشور، ۴۸.۲۳ درصد آرای انتخابات ۳۱ اکتبر را کسب کرده و حزب جنبش ملی متحد که بزرگترین حزب اپوزیسیون گرجستان است هم ۲۷.۱۸ درصد آرا را به دست آورده است.

هشت حزب مخالف از جمله حزب جنبش ملی متحد نتایج رسمی انتخابات را رد کرده و گفتند، پارلمان را تحریم می‌کنند.

آنها حزب حاکم و حامیانش را متهم به خرید رای، تهدید برخی رای دهندگان و ناظران انتخاباتی محلی و دست بردن در شمارش آرا کردند. رهبران حزب رویای گرجستان این اتهامات را رد کردند. مخالفان خواستار استعفای تامار ژوانیا، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات و برگزاری انتخابات جدید شده‌اند.

با رسیدن ساعت  ۱۰ شب دوشنبه از تعداد معترضان به دلیل شروع مقررات منع آمد و شد با هدف مقابله با شیوع کرونا کاسته شد هر چند که تعدادی از معترضان همچنان در خیابان‌ها ماندند و پلیس نیز کنار ایستاده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.