رایزنی فرستاده آمریکا با مقام های سودان درباره خروج از لیست «حامیان تروریسم»

به گزارش روزنامه الدستور،‌ «دونالد بوت» فرستاده ویژه آمریکا که به سودان سفر کرده است درباره حذف نام این کشور از فهرست موسوم به کشورهای حامی ترورسیم با مسئولان سودانی بحث و گفت‌وگو کرد.

«عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان پیشتر درباره عواقب ادامه ماندن نام کشورش در فهرست کشورهای حامی تروریسم هشدار داده بود و آن را تهدیدی برای دولت انتقالی عنوان کرده بود.

تحریم سودان از سوی آمریکا بحران اقتصادی فراگیری را برای این کشور در پی داشته است.

آمریکا حذف نام سودان در لیست کشورهای حامی تروریسم را مشروط به عادی سازی روابط خارطوم با اسرائیل دانسته است.

در همین راستا،‌ روز جمعه ۲۳ اکتبر (دوم آبان) «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا خبر توافق صلح میان سودان و رژیم صهیونیستی را رسانه‌ای کرد.

دولت آمریکا در سایه توافق صلح سودان با رژیم صهیونیستی اعلام آمادگی کرده است از بخشی از بدهی‌های مالی این کشور صرف‌نظر کرده و در عرصه تحولات اقتصادی و تضمین توزیع مواد غذایی از سودان حمایت کند.

از سوی دیگر عبدالفتاح البرهان که بر برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی اصرار بسیاری دارد، حذف نام سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم بدون رابطه عادی‌ با این رژیم غیرممکن خواند و گفت: حذف نام خارطوم از فهرست تروریسم باعث بازگشت به جهان، بهره اقتصادی و دستیابی به فناوری خواهد شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اکتبر ۲۰۱۷ تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه سودان از سال ۱۹۹۷ را لغو کرد اما نام این کشور را از فهرست حامیان تروریسم درج شده از سال ۱۹۹۳ را حذف نکرد.

به دنبال سقوط «عمر البشیر» رییس جمهوری پیشین سودان، دولت انتقالی این کشور تلاش زیادی می‌کند تا روابط سودان با غرب را بهبود بخشد.

گفته می‌شود، سودان یکی دیگر از کشورهای عربی است که با فشار آمریکا به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.