تخت روانچی: فعالیت هسته‌ای سعودی و صهیونیستی باید شفاف شود

 مجید تخت روانچی روز چهارشنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع گزارش سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد، بر نقش مهم انرژی هسته‌ای در ابعاد مختلف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها تاکید کرد.

وی افزود این موضوع در پیمان منع گسترش سلاح اتمی (ان پی تی) و اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور کامل تصریح شده و یکی از وظایف اساسنامه‌ای این آژانس، ارتقای استفاده صلح آمیز و تقویت همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه بین کشورهای عضو است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد جمهوری اسلامی ایران با تلاش و سرمایه گذاری فراوان در این زمینه به دستاوردهای مهمی نائل شده و در حال حاضر از انرژی هسته‌ای در زمینه‌های تولید برق، پزشکی، کشاورزی و صنعتی استفاده می‌کند.

تخت‌روانچی تاکید کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران، وظیفه راستی آزمایی آژانس طبق اساسنامه باید به نحوی انجام بگیرد که تقویت بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته‌ای به عنوان حق مسلم کشورهای عضو تحت الشعاع قرار نگیرد.

وی همچنین اضافه کرد که حتی نگرانی‌های عدم اشاعه نیز نباید حق کشورهای عضو در بهره‌مندی از این حق را محدود کند. در این راستا، هرگونه تلاش برای محدود سازی کاربرد صلح آمیز هسته‌ای باید مردود اعلام شود.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد برجام به عنوان یک دستاورد مهم چندجانبه که از حمایت قاطع بین‌المللی برخوردار است، از سوی اقدامات یکجانبه آمریکا به شدت تحت فشار است.

تخت‌روانچی افزود: خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های غیر قانونی علیه ایران و عدم پایبندی آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، مانع بهرمندی جمهوری اسلامی ایران از حقوق مصرح طبق این قطعنامه شده است.

وی با اشاره به اینکه تنها در سال گذشته، ۲۲ درصد از کل بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران انجام شده است، اعلام کرد که حتی در بحبوحه گسترش ویروس کرونا، فعالیت‌های آژانس در ایران متوقف نشده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر لزوم حفظ و رعایت استقلال، بی طرفی و حرفه‌ای گرایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت براساس اطلاعات منتشره شده از فعالیت‌های هسته‌ای عربستان، اگر این کشور به دنبال برنامه هسته‌ای صلح آمیز است باید شفاف عمل کند و به بازرسان آژانس اجازه راستی‌آزمایی از فعالیت‌های مربوطه خود را بدهد.

تخت‌روانچی همچنین با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی هنوز به عضویت ان پی تی در نیامده و راستی آزمایی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را رد کرده است، تاکید کرد که آژانس باید با رویکرد مستقل و حرفه‌ای این مساله را حل کند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در این نشست گزارش سالانه اجلاس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با اجماع تصویب کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.