پوتین: توانمندی ما برای پاسخ به حمله اتمی باید افزایش یابد

«ولادیمیر پوتین» روز چهارشنبه در جمع مقام‌های ارشد وزارت دفاع و مراکز صنایع نظامی روسیه افزود: باید همه تجهیزات، دستگاه‌ها و سیستم مخابراتی مرکز فرماندهی نیروهای اتمی روسیه، پیشرفته و مطمئن همچون اسلحه خودکار کلاشینکوف و پایه و اساس آن، فناوری‌های ملی روسیه باشد و بطور مستمر نوسازی شود.

وی سپس به سه نکته اشاره و بیان کرد: باید برای افزایش مقاومت سیستم فرماندهی تلاش کرد و بخوبی می‌دانیم که در شرایط جنگی وضعیت تا چه اندازه به حفظ کارایی و تجهیزات بستگی دارد و حتی آن را به گونه‌ای تامین کرد که در حمله اتمی نیز حفظ شود.

پوتین اظهار داشت: بنا بر گزارشی،  ساخت یک مرکز مدیریت نظامی با درجه مقاومت بسیار بالا از جمله برای نیروی اتمی روسیه در مراحل پایانی قرار دارد که درجه استحکام بالایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: نکته دوم اینکه همواره باید کارایی اجزای اصلی نیروی هسته‌ای راهبردی را در جریان رزمایش‌های ستادی،  فرماندهی و برنامه‌های دیگر از جمله آزمایش آمادگی رزمی نیروهای روسیه که بطور منظم برگزار می‌شود، آزمایش کرد.   

پوتین تصریح کرد: نکته سوم ضرورتا برای ادامه طراحی سیستم‌های مدیریت نظامی در آینده برای نیروهای هسته‌ای، برنامه راهبردی روسیه است.  

رئیس جمهوری روسیه در حالی این سخنان را بیان کرد که در سال‌های اخیر در دوره ریاست جمهوری ترامپ، آمریکا از چند قرارداد و پیمان نظامی خارج شد که آخرین مورد یک سال پیش خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میان برد است که یک سال پیش صورت گرفت.

همینک نیز نوبت به پیمان محدودیت تسلیحات تهاجمی راهبردی یا استارت-۲ رسیده است که آمریکا قصد تمدید آن را ندارد.

پیمان استارت ۲ یا استارت نو در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دوجانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد و اعتبار آن در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد.

باراک اوباما رییس‌ جمهوری و.قت آمریکا و دمیتری مدودف همتای وقت روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند،  حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ قید شد. نخستین پیمان استارت سال ۱۹۹۱ منعقد شد و سال ۲۰۰۹ منقضی شد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.