چرا پوتین هنوز به جو بایدن تبریک نگفته است؟

به گزارش «نووستی»، "دیمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه، در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه تلویزیونی «راشا تودی» که امروز جمعه پخش شد، اعلام کرد، رئیس جمهوری در ایالات متحده که مایل به بهبود روابط دوجانبه با مسکو باشد، بیشتر مورد توجه روسیه قرار می‌گیرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی با یادآوری اینکه رئیس جمهور"ولادیمیر پوتین" نیز در این باره صحبت کرد، گفت: «روسیه با هر رئیس جمهوری که توسط خود آمریکایی‌ها انتخاب شود، کار خواهد کرد. البته ما تحت تأثیر رئیس جمهوری قرار خواهیم گرفت که مایل باشد به نوعی روابط دوجانبه را بهبود بخشد.»

پسکوف در عین حال ابراز عقیده کرد، اختلافاتی که در زمان دولت باراک اوباما به وجود آمد، منجر به تخریب روابط روسیه و ایالات متحده شده است.

سخنگوی کرملین افزود: «رئیس جمهور پوتین پیش از این با جوزف بایدن ملاقات کرده، ولی بیشتر مذاکرات با باراک اوباما صورت گرفته بود. این گفت‌وگوها، به ویژه در شش ماه آخر دوره ریاست جمهوری باراک اوباما آسان نبود. اختلافات زیادی وجود داشت که احتمالاً پیش زمینه تخریب رخ داده در روابط در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود.»

دیمیتری پسکوف با اشاره به اینکه ولادیمیر پوتین تصمیم گرفته است تا منتظر اعلام رسمی انتخابات ایالات متحده بماند و فقط پس از آن، به رئیس جمهوری منتخب تبریک می گوید، توضیح داد: «مسکو منتظر زمانی است که آمریکایی‌ها خود بطور رسمی رئیس جمهور منتخب ایالات متحده را اعلام کند و درباره وضعیت کنونی در انتخابات هم اظهار نظری نکرده و توضیحی نمی‌دهد و این مسئله را نوعی "مکث ادب" می‌نامد. ما چیزی نمی‌گوییم و فقط منتظریم خود آمریکایی‌ها و نه رسانه‌های آمریکایی می‌مانیم تا رئیس جمهور منتخب را اعلام کنند.

سخنگوی کرملین همچنین یادآور شد که روسیه امروزی فقط در موقعیت برابر حاضر به برقراری روابط با شرکای غربی است و خارج از "خطوط قرمز" خود امتیازی به هیچکس نخواهد داد.

وی گفت: «بدیهی است که روسیه حاضر به برقراری ارتباط با کسی نیست که از موقعیت برابر با ما صحبت نکند و علناً هم درباره آن صحبت می‌کند. واضح است که روسیه آماده انجام هرگونه امتیازی خارج از "خطوط قرمز" منافع ملی خود نیست و مسلماً روسیه به خود اجازه می‌دهد که چنین کارهایی را انجام دهد.»  

تأکید بر نقش کلیدی پوتین در دستیابی به توافق صلح در قره باغ

سخنگوی کرملین تأکید کرد که نقش رئیس جمهوری روسیه در حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی کلیدی بود و قبل از توافق مربوط به آتش‌بس، طی  چند روز، اقدامات زیادی در این زمینه انجام شد.

وی توضیح داد: «نقش "ولادیمیر پوتین" برای دست یابی به صلح در قره باغ، بسیار اساسی بود. قبل از امضای این سند، روزهای زیادی کار بسیار پرتنش و گاهی تقریباً شبانه روزی انجام شد و این کارها توسط رئیس جمهور پوتین انجام گرفت. وی "از طریق تلفن" با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفت‌وگوهایی را انجام داد و یکبار دیگر تکرار می کنم که این تلاش بیش از یک روز طول کشید.»

دیمیتری پسکوف همچنین ابراز اطمینان کرد که فقط خطوط لوله و نه گاز طبیعی مایع می تواند امنیت انرژی اروپا را به اندازه کافی تضمین کنند و هیچ چیز نمی‌واند جایگزین خط لوله گاز برای کشورهای اروپایی شود.

وی معتقد است که حادثه رخ داده برای "آلکسی ناوالنی" بیش از حد " به عنوان دلیلی برای اعمال تحریم‌ها علیه مقامات بلندپایه روسیه مشکوک به نظر می‌رسد. پسکوف گفت: «بعید است کسی انتظار داشته باشد که مسکو در رابطه با اوضاع پیرامون ناوالنی تحریم‌های غربی را بی پاسخ رها کند. در خصوص تحریم‌های تلافی جویانه علیه فرانسه و آلمان، هیچ چیز دیگری نمی توان انتظار داشت.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.