یک ساعت تب هم در زمان پاندمی، ابتلا به کروناست؟

حانیه راجی اظهار کرد: بیماری کووید - ۱۹ ارگان‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند؛ یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که درگیر می‌شود و بیشترین مرگ و میر ناشی از آن است، دستگاه تنفسی است. علائم تنفسی از مهم‌ترین علائم این مبتلایان به کرونا است اما در مجموع، این بیماری طیف گسترده‌ای از علائم را شامل می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: ۸۵ درصد مبتلایان به کرونا بدون علامت هستند یا علائم خفیفی دارند. ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد نیز به نوع شدید بیماری مبتلا می‌شوند که ۵ درصد از این افراد در  بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند.

راجی ادامه داد: عمده‌ترین علائم شامل علامت‌های خفیف مانند ضعف، بی‌حالی، کوفتگی، دردهای عضلانی و دردهای بدن است. ممکن است بیماران دچار علائم تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس، عطسه و آبریزش بینی و گلو نیز شوند یا حتی بدون علامت باشند.

وی بیان کرد: همچنین ممکن است سایر ارگان‌های مبتلایان به کرونا درگیر شوند و این بیماران دچار علائمی مانند سر درد، اختلال بویایی و چشایی و حتی مشکلات گوارشی شوند. تهوع، احساس بدمزگی در غذاها یا اسهال از علائم واضح و پر سر و صدا در بسیاری از مبتلایان به ویژه کودکان هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: هیچ ارگانی از دسترس کرونا در امان نیست و هر علامتی ممکن است نشانه کرونا باشد. این بیماری تظاهرات مختلفی دارد و در شرایط پاندمی، هر علامتی ممکن است نشانه ابتلا به بیماری باشد بنابراین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای همه افراد ضروری است.

وی تصریح کرد: آنفلوآنزا نیز بیماری ویروسی است که انواع مختلفی دارد و راه انتقال آن مانند کرونا از طریق قطرات تنفسی است. علائم این بیماری هم بسیار مشابه کووید - ۱۹ است اما افراد هدف آنفلوآنزا با کرونا متفاوت هستند.

راجی افزود: شاید تشخیص تفاوت آنفلوآنزا و کرونا از روی علائم راحت نباشد؛ مشکلات تنفسی، تب، گلو درد، سرفه، درد عضلانی و استخوانی نیز از علائم آنفلوآنزا هستند اما این بیماری بیشتر در فصل‌های سرد سال رخ می‌دهد. هنوز گزارشی از آنفلوآنزا نداریم و بروز این بیماری در تابستان نیز بسیار به ندرت رخ می‌دهد. هر چند تاکنون گزارش‌های آنچنانی از آنفلوآنزا نداشته‌ایم اما از آذرماه به بعد احتمال دارد مانند سال‌های دیگر آنفلوآنزا بروز یابد.

این فوق تخصص ریه با اشاره به بروز آلرژی‌های فصلی و آسم آلرژیک در فصل پاییز، بیان کرد: عمدتا در فصل پاییز، علائم آلرژی شدت پیدا می‌کند. شباهت‌هایی بین کووید -۱۹ و آلرژی مانند سرفه، تنگی نفس، عطسه و آبریزش بینی وجود دارد اما در واقعیت، کسانی که دچار آلرژی هستند عمدتا تب ندارند بنابراین اگر کسی تب همراه با لرز داشته باشد باید فکر کند به بیماری بیماری عفونی مبتلا شده که اکنون با کووید - ۱۹ به عنوان بیماری عفونی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه سرفه خشک در هر دو بیماری آلرژی و کووید - ۱۹ بسیار شایع است، گفت: ممکن است افرادی که آلرژی دارند، خستگی یا کوفتگی خفیف داشته باشند اما دردهای عضلانی و بی‌حالی مانند آنچه در مبتلایان به کرونا رخ می‌دهد، در افراد دارای آلرژی دیده نمی‌شود. عطسه و آبریزش بینی افراد دارای آلرژی نیز در ابتدای صبح بیشتر دیده می‌شود.

راجی افزود: مصرف داروهای آنتی‌هیستامین می‌تواند علائم آلرژی را کنترل یا شدت آن‌ها را کم کند اما این داروها در درمان کرونا یا آنفلوآنزا تاثیرگذار نیستند.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود بیماری‌های آلرژیک در افراد جوان‌تر دیده شود. در کودکان نیز بیماری‌های آلرژیک شایع‌تر از افراد مسن است.

عضو هیات علمی دانشگاه علون پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: برخی اوقات بیماران پس از بهبود از کرونا نیز دچار سرفه و گاهی احساس تنگی نفس می‌شوند که می‌تواند موجب تحریک‌پذیری مجاری هوایی شود و این مورد نیز درمان خاص خود را نیاز دارد.

وی با بیان اینکه برخی بیماران، علائم کمی دارند و گاهی اوقات شبهه تشخیصی ایجاد می‌شود، تصریح کرد: در زمان پاندمی، همه علائم مشابه باید کووید - ۱۹ در نظر گرفته شوند و اگر فردی حتی یک ساعت تب کند نمی‌تواند بگوید به کووید - ۱۹ مبتلا نیست و سرما خورده است.

راجی بیان کرد: ممکن است PCR، منفی کاذب باشد و فرد در صدرت عدم رعایت پروتکل‌ها، دیگران را مبتلا کند. تست سرولوژی نیز ممکن است در روزهای اولیه ابتلا مثبت نباشد و حتی در موارد خفیف مممکن است اصلا مثبت نشود و قاعدتا هر فردی که علائم مشکوک به کرونا داشته باشد در صورت لزوم باید درمان لازم را دریافت و قرنطینه را رعایت کند.

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه برخی اوقات نیازی به تجویز سی‌تی‌اسکن برای بیماران وجود ندارد، افزود: شرایط بالینی بیمار مهم است اما برخی اصرار به تجویز سی‌تی‌اسکن دارند در حالی که این همه ترس و واهمه، اضافی است. سی‌تی‌اسکن عوارض خاصی دارد و همچنین هزینه‌هایی به مردم تحمیل می‌کند در صورتی که ضرورتی ندارد.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، در خصوص تزریق واکسن آنفلوآنزا نیز گفت: شیوع آنفلوآنزا در افراد خاصی مانند کودکان، زنان باردار، افراد مسن، افراد دارای نقص سیستم ایمنی و بیماری زمینه‌ای بیشتر است و این افراد باید واکسن تزریق کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.