انگلیس سفیر چین را احضار کرد

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس روز جمعه اعلام کرد این کشور سفیر چین را به‌خاطر مسائل پیرامون هنگ‌کنگ احضار کرده است.

راب در پیامی توییتری نوشت: «امروز سفیر چین را به وزارت امور خارجه احضار کردیم تا موضع خود را روشن کنیم که سطح بالای خودمختاری هنگ‌کنگی‌ها و حق آنان در داشتن آزادی بیان که در اعلامیه مشترک آورده شده است، به وسیله اقدامات اخیر پکن نقض شده‌اند».

روز چهارشنبه، دولت چین چهار نماینده پارلمان هنگ کنگ را به‌خاطر عدم التزام به «میهن دوستی»، از این نهاد رد صلاحیت و اخراج کرد.

نمایندگان حامی اعتراضات یک سال گذشته در هنگ‌کنگ، در اعتراض به اخراج این چهار نماینده هم‌فکرشان، به صورت دسته جمعی استعفای خود را اعلام کردند.

هنگ کنگ که پیش‌تر مستعمره بریتانیا بود، در جولای ۱۹۹۷ از بریتانیا جدا و تحت حاکمیت سرزمین اصلی چین قرار گرفت. با این حال کشورهای غربی از جمله انگلیس و آمریکا همچنان در امور داخلی این منطقه تحت حاکمیت چین مداخله می‌کنند.

سال گذشته در پی مطرح شدن قانون استرداد مجرمین به سرزمین اصلی، مخالفان دولت هنگ‌کنگ با تحریک دولت‌های غربی دست به تظاهرات گسترده زدند. رفته رفته این اعتراضات به تخریب اموال عمومی و حمله به نیروهای پلیس کشیده شد.

پس از آن قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ توسط کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین به تصویب رسید و اجرایی شد که بر اساس آن، پکن می‌تواند با اعمال این قانون جرائم مربوط به ایجاد جدایی، براندازی، تروریسم و تبانی با نیرو‌های خارجی را مجازات کند. این مجازات می‌تواند شامل حکم حبس ابد نیز باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.