تماس تلفنی پاشینیان و مکرون درباره قره‌باغ

«نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان با «ایمانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه در مورد تحولات قره‌باغ کوهستانی تلفنی گفت‌وگو کرد.

نخست‌وزیر ارمنستان جمعه شب در حساب توییتری خود نوشت: «با ایمانوئل ماکرون عصر دیروز (پنجشنبه) در مورد بیانیه مشترک در تاریخ ۱۰ نوامبر و وضعیت کنونی در منطقه گفت‌وگو کردم. رئیس جمهور ماکرون از توافق آتش‌بس ابراز خرسندی کرد و بر آمادگی خود را برای کمک به راه‌حل پایدار در آرتساخ (قره‌باغ) به گونه‌ای که مورد قبول همه طرف‌ها باشد، تأکید کرد».

جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه بامداد سه‌شنبه  این هفته از توافق آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی خبر دادند. براساس این توافق، ارمنستان موظف است اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ‌دام، کلبجر و لاچین را تا یک دسامبر تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شده است ضمن توقف عملیات‌ها، کریدور لاچین را برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده طی ۴۴ روز گذشته هم به جمهوری آذربایجان واگذار شده است.

روسیه نیز موظف است نیروهای خود را به عنوان حافظ صلح در منطقه قره‌باغ و در امتداد خطوط تماس مستقر کند.

به دنبال این توافق تظاهرات علیه پاشینیان به دلیل امضای این توافق در شهرهای ارمنستان شکل گرفت و احزاب مخالف به دنبال استیضاح او بودند که موفق به این کار نشدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.