اشلی بایدن جای ایوانکا ترامپ را می‌گیرد

فارغ از نتیجه چالش‌های مختلف حقوقی دونالد ترامپ علیه پیروز جو بایدن در انتخابات، احتمالاً در تاریخ 20 ژانویه 2021 رئیس جمهور جدید ایالات متحده در حالیکه First Family یا خانوده اول جدید آمریکا را در کنار خود دارد، سوگند یاد خواهد کرد. به جز بانوی اول، دکتر جیل بایدن، پسرش هانتر و دخترش اشلی نیز همراه رئیس‌جمهور چهل‌وششم روی صحنه خواهند بود.

خانواده بایدن‌ها

جیل بایدن، آموزگار آمریکایی اولین بانوی اول آمریکا خواهد بود که در شغلی خارج از کاخ سفید مشغول کار است. درباره هانتر بایدن نیز طی هفته‌های گذشته بحث و جدل زیاد بوده و از سوی حامیان دونالد ترامپ ادعاهایی درباره فساد مالی وی مطرح شده است. اما درباره کسی که قرار است موقعیت  ایوانکا ترامپ  در کاخ سفید را تصاحب کند، یعنی « اشلی بلیزر بایدن »  First Daughter  یا  دختر اول  آینده آمریکا چه می‌دانیم؟ وجوه تمایز و تشابه ۲ دختر ۳۹ ساله رئیس‌جمهور کنونی و منتخب آمریکا چیست؟

خانواده بایدن‌ها

۲ دختر اول متفاوت و متشابه

اشلی بایدن مانند ایوانکا ترامپ متولد سال ۱۹۸۱ است؛ ایوانکا ۳۰ اکتبر در محله غنی‌نشین منهتن در نیویورک‌سیتی، اما اشلی حدود ۵ماه زودتر، در ۸ ژوئن و در شهر ویلمینگنتون ایالت دلاویر به دنیا آمده‌است. 

خانواده بایدن‌ها

ایوانا ماری ترامپ  فرزند مشترک دونالد ترامپ و همسر اولش ایوانا زلناکوف است. مادر وی یک مدل آمریکایی چکسلواکی‌تبار بود و  ایوانکا  -که به زبان اسلاوی شکل کوچک‌شده ایوانا است- فرزند دوم وی محسوب می‌شود.  دونالد جونیور  برادر بزرگتر و  اریک  برادر کوچکتر ایوانکا هستند.  تیفانی  و  بارون  نیز خواهر و برادر ناتنی ایوانکا و فرزندان مشترک دونالد و ملانیا ترامپ هستند.

ایوانکا ترامپ و اشلی بایدن

تبار ایوانکا از طرف پدری به نژاد آلمانی و اسکاتلندی و از طرف مادری به چکسلواکی می‌رسد. وقتی ایوانکا ۱۰ ساله بود، پدر و مادرش در سال ۱۹۹۲ طلاق گرفتند.

ایوانکا ترامپ و اشلی بایدن

اما اشلی تنها فرزند جو بایدن و همسر دومش جیل بایدن است. اشلی دو برادر ناتنی بزرگتر به نام‌های بُو -که در سال ۲۰۱۵ بر اثر تومور مغزی درگذشت- و هانتر دارد که هر ۲ فرزندان مشترک جو با همسر اول و فقید وی،  نیلیا هانتر بایدن  هستند.

خانواده بایدن‌ها

تراژدی دردناک مرگ همسر جوان جو بایدن، نیلیا و دختر کوچک‌شان نائومی در دسامبر ۱۹۷۲ بر اثر یک تصادف فجیع -هنگامی که جو بایدن به تازگی در انتخابات مجلس سنا پیروز شده بود- یکی از غم‌انگیز‌ترین وقایع زندگی جو بایدن است.

خانواده بایدن‌ها

تبار اشلی بایدن از طرف پدر به نژاد انگلیسی-ایرلندی و فرانسوی،  و از طرف مادر به نژاد انگلیسی، اسکاتلندی و سیسیلی می‌رسد. جو بایدن نوه دختری ادوارد فرانسیس بلویت، مهندس عمران آمریکایی، تاجر و سیاستمداری که به عنوان عضو دموکرات مجلس سنای ایالتی پنسیلوانیا فعالیت می‌کرد. اشلی با آیین کاتولیک تربیت شده و از این حیث پس از کرولاین کندی (دختر جان اف. کندی، رئیس‌جمهور سی‌وپنجم آمریکا) دومین دختر اول آمریکا با مذهب کاتولیک رومی است.

خانواده بایدن‌ها

ایوانکا و مدرسه شبانه‌روزی

ایوانکا تا 15 سالگی در مدرسه چاپین در منهتن تحصیل کرد و سپس به مدرسه شبانه‌روزی چائوت رزماری در شهر والینگفورد، ایالت کانکتیکات رفت. او زندگی در مدرسه شبانه روزی را مانند "زندان" توصیف می‌کند، آن هم در حالی که "دوستانش در نیویورک مشغول تفریح ​​بودند".

اشلی در مدرسه «دوستان ویلمینگتون» یک مدرسه خصوصی که توسط جامعه مذهبی «دوستان» در ویلمینگتون اداره می‌شد، تحصیل کرد. او در تیم های لاکراس و هاکی صحرایی مدرسه‌اش بود.

هنگامی که اشلی در دوران مدرسه ابتدایی بود، متوجه شد که برند Bonne Bell محصولات زیبایی خود را روی حیوانات آزمایش می‌کند. وی با ناامیدی نامه‌ای به آن‌ها نوشت و خواست سیاست خود را تغییر دهند.

خانواده بایدن‌ها

اشتیاق او به حمایت از حیوانات، برای پدرش نیز الهام‌بخش بود و هنگامی که اشلی به حوزه محفاظت از دلفین‌ها علاقه‌مند شد، جو بایدن به همراه باربارا باکسر، نماینده مجلس کار بر روی لایحه قانون اطلاعات مصرف کننده برای حفاظت از دلفین‌ها را کلید زد.

ایوانکا؛ از مدرسه وارتون تا تجارت و مُد

ایوانکا پس از فارغ التحصیلی از مدرسه چوات رزماری در سال ۲۰۰۰، به مدت دو سال در دانشگاه جورج تاون تحصیل کرد و پس از انتقال به مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا، در سال ۲۰۰۴ با مدرک لیسانس اقتصاد فارغ التحصیل شد.

ایوانکا پس از فارغ التحصیلی از وارتون و قبل از پیوستن به سازمان ترامپ در سال 2005 ، مدت کوتاهی در Forest City Enterprises به عنوان مدیر پروژه املاک و مستغلات کار کرد. وی سپس معاون اجرایی بخش توسعه در سازمان ترامپ شد.

ایوانکا سپس وارد همکاری با یک شرکت تولید زیورآلات و جواهر شد و کسب و کار خود با نام تجاری ایوانکا ترامپ را از ایالات متحده و کانادا تا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گسترش داد.

ایوانکا ترامپ و اشلی بایدن

او همچنین در زمینه مد با تولید لباس، کیف دستی، کفش و ... که نام تجاری ایوانکا ترامپ را با خود داشتند فعال بود و محصولات وی در فروشگاه های بزرگ ایالات متحده و کانادا از جمله میسی و هادسونبِی موجود است.

ایوانکا ترامپ و اشلی بایدن

برند ایوانکا ترامپ متهم به کپی‌برداری از طرح‌های دیگر طراحان مد است و از سوی دیگر به دلیل استفاده از خز خرگوش توسط نهادهای فعال حقوق حیوانات مورد انتقاد قرار گرفت. در سال 2016، کمیسیون ایمنی کالاهای مصرفی ایالات متحده، روسری‌هایی با مارک ایوانکا ترامپ را از بازار جمع‌آوری کرد، زیرا آنها از استانداردهای قابل اشتعال فدرال برخوردار نبودند. تحقیقات سال ۲۰۱۶ نشان داد که بیشتر خط تولید ایوانکا در خارج از ایالات متحده و در چین واقع شده است؛ کیف و کفش‌های برند ایوانکا ترامپ توسط ۲ کارخانه Chengdu Kameido در سیچوان و Hangzhou HS Fashion در چجیانگ تولید شده است.

اشلی؛ یک مددکار اجتماعی نیکوکار

با توجه به علایق جوانی اشلی تعجب‌آور نیست که وی در ادامه به یک مددکار اجتماعی تبدیل شد و در سال 2010 از دانشکده سیاست و فعالیت اجتماعی دانشگاه پنسیلوانیا به درجه استادی رسید. او مدت 15 سال است  در اداره خدمات دلاور برای کودکان، جوانان و خانواده های آنها کار کرده و حتی به عنوان یکی از 40 چهره "دلاور امروز" مطرح شد.

برخی از پروژه‌هایی که وی در آن کار کرده شامل پروژه‌هایی است که به بازپروری زندانیان کمک می‌کند (وی صریحاً مخالف مجازات اعدام است)، جوانان را در برابر خشونت تبهکاری آموزش می‌دهد و برای کودکان در مراکز بازپروری زمینه فعالیت‌های هنری ایجاد می‌کند، و نیز برای آنها بودجه جمع می‌کند.

خط مد متفاوت اشلی و ایوانکا

برخلاف ایوانکا ، فعالیت اشلی در زمینه مد با اهداف خیرخواهانه است. در سال 2017 ، وی مجموعه Livelihood را در هفته مد نیویورک تاسیس و راه اندازی کرد، یک برند لباس که 30000 دلار برای بنیاد جامعه دلاور درآمدزایی داشت. لوگوی Livelihood -پیکانی به سمت حروف "LH"- ادای احترامی به برادر ناتنی مرحوم او Beau است. او گفت: Beau مانند کمان برای من بود. سرطان او مرا به زانو در آورد. من چاره‌ای جز شلیک به جلو، ادامه دادن ، هدف قرار دادن رویاهای خود نداشتم.'

او مانند ایوانکا با یک مرد یهودی ازدواج کرده است

اشلی در سال 2012 پس از معرفی توسط برادر ناتنی خود بُو، در یک ازدواج بین ادیانی با هوارد کرین، یهودی‌تبار و جراح پلاستیک و متخصص گوش و حلق و بینی، ازدواج کرد.

اشلی بایدن و هوارد کرین

اشلی برخلاف سلف خود ایوانکا برای ازدواج با نامزد یهودی خود به یهودیت گرایش نیافت و هنوز هم یک کاتولیک مسلک است. کرین ، به دلیل سوابق پزشکی، نقشی غیررسمی در کارگروه واکنش به پاندمی Covid-19 در تیم انتقالی بایدن دارد. اما بسیار بعید است که مانند جرد کوشنر تا منصب مشاور رئیس‌جمهوری ارتقا یابد.

اشلی مانند ایوانکا وارد دولت می‌شود؟

در حالی که جیل بایدن به عنوان اولین بانوی اول شاغل در خارج از کاخ سفید مطرح است، ممکن است اشلی به دلیل برخی از تخصص‌های خود در حوزه‌های اجتماعی به مشکلاتی که ایالات متحده با آن روبرو است ورود کند و احتمالاً تمرکز آن بر روی مسائل زنان خواهد بود. او در بخشی از کمپین انتخابات ریاست جمهوری پدرش، میزبان رویدادی با عنوان "زنان ویسکانسین برای بایدن" بود که چشم‌اندازی از نقش احتمالی خود در دولت بایدن را نشان می‌داد.

خانواده بایدن‌ها

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.