ماکرون با شفافیت کامل نسبت به تیم بایدن با پامپئو دیدار می‌کند

 

 

به گزارش فرانس ۲۴، سفر پامپئو به هفت کشور اروپایی و خاورمیانه با هدف تقویت اولویت‌های جاری دولت ترامپ، به‌خصوص سیاست‌های ضد چین و ایران است.

اما احتمال دارد مسائل معمول سیاست خارجه آمریکا توسط یک لحظه خارق‌العاده در سیاست جهانی، تحت‌الشعاع قرار بگیرد: در حالی که اکثر جهان نتیجه رقابت ریاست جمهوری ۳ نوامبر را پذیرفته است، دیپمات ارشد آمریکا (پامپئو) در کنار رئیس جمهوری آمریکا و اکثر حزب جمهوری‌خواه او، این نتیجه را نپذیرفته‌اند.

سفر پامپئو به فرانسه، ترکیه، گرجستان، رژیم صهیونیستی، امارات متحده عربی، قطر و عربستان سعودی چند روز پس از آن انجام می‌شود که وزیر امور خارجه آمریکا با رد سؤال خبرنگاری که درباره دوران انتقال پس از امتناع ترامپ از واگذار کردن رقابت ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به جو بایدن پرسیده بود، زنگ‌ها را به صدا درآورد. پامپئو روز سه‌شنبه در جلسه‌ای گفت: انتقال آرامی به دولت دوم ترامپ صورت خواهد گرفت. ما آماده هستیم.

اما پامپئو چند روز بعد اظهارات خود را تعدیل کرد و یادآور شد که وزارت امور خارجه با رئیس جمهوری که در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰ کار خود را آغاز می‌کند، کارآمد و موفق خواهد بود. اما این اظهارات و بیانیه‌های متعاقب در مصاحبه‌ها با رسانه‌های محافظه‌کار، این را تصدیق نمی‌کنند که سال آینده این بایدن است که سوگند یاد می‌کند.

در حالی که چین روز جمعه در پذیرش نتایج انتخابات آمریکا به اکثر جهان پیوست، روسیه تنها قدرت بزرگی است که به بایدن بابت پیروزی پیش‌بینی شده او تبریک نگفته است.

فرانسه همراه با آلمان، بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی، یک هفته پیش به بایدن تبریک گفتند و امانوئل ماکرون، روز سه‌شنبه نخستین تماس تلفنی خود را با جو بایدن برقرار کرد. بنا بر اعلام دفتر ماکرون، پامپئو روز دوشنبه در نشستی که با شفافیت کامل نسبت به تیم رئیس جمهوری منتخب آمریکا برگزار می‌شود، با ماکرون دیدار خواهد داشت.

به گفته مقامات مطلع، وزارت خارجه آمریکا در مطابقت با امتناع ترامپ از واگذاری نتیجه و دستورات به آژانس‌های کابینه مبنی بر عدم همکاری با دولت انتقالی بایدن، در تسهیل تماس‌های بایدن با رهبران خارجی، مشارکت نکرده است.

فرانسه از آمریکا خواهد خواست نیروهایش در افغانستان و عراق را نگه دارد

وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه گفت وضعیت در عراق و افغانستان در جریان سفر پامپئو روی میز بوده و فرانسه از آمریکا خواهد خواست که در هر دوی این کشورها بماند.

"ژان ایو لودریان" طی یک مصاحبه تلویزیونی، درحال پاسخ به سؤالی درباره برنامه‌های گزارش شده ترامپ برای تعجیل در خروج آمریکا از افغانستان بود که اظهار کرد: ما فکر نمی‌کنیم که چنین امری باید اتفاق افتد. ما همچنین می‌گوییم که آمریکا نیروهایش از عراق را هم نباید خارج کند.

بنا بر منابع سیاسی و دیپلماتیک، پامپئو در سپتامبر اولتیماتومی صادر کرد که تمام پرسنل آمریکایی عراق را ترک کنند، مگر آنکه دولت حملات علیه آن‌ها را متوقف کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.