خبر خوب درباره واکسن ایرانی کرونا

کیانوش جهانپور عصر شنبه در توییتر نوشت: آزمایش انسانی(مطالعه بالینی) حداقل دو واکسن ایرانی کرونا کلید خورد و گام های بلند فناوران ایرانی در دستیابی به واکسن کووید۱۹ ادامه دارد.

وی پیش از این نیز از در همین شبکه ارتباطی نوشته بود: ۸ واکسن ایرانی کرونا در فهرست کاندیداهای واکسن سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته و البته ۸ واکسن ایرانی دیگر در آستانه ورود به این فهرست قرار دارد. تقریبا تمام استراتژی‌های احتمالی دستیابی به واکسن کووید۱۹ در ایران از مرحله تولید آزمایشگاهی عبور کرده است.

تولید واکسن کووید۱۹ در کشورهای مختلف جهان دنبال می شود و اخیر شرکت فایزر آمریکا با همکاری شرکت بایو ان تک آلمان از تولید این واکسن با موفقیت حدود ۹۰ درصد خبر دادند. شرکت های دیگری نیز در آمریکا، انگلستان، روسیه، چین و ... نیز پروژه های خود را برای تولید واکسن کرونا دنبال می کنند اما برای ورود هر کدام از این واکسن ها تاییدیه های سازمان معتبر جهانی از جمله سازمان بهداشت جهانی لازم است.

تولید واکسن یک فرآیند طولانی است که گاه سالها طول می کشد اما با توجه به خطر گسترش و مرگ بیماری کووید۱۹ شرکت های تولید کننده واکسن با ادغام مراحل یک، دو یا سه فازهای مطالعاتی سرعت تولید این واکسن را بیشتر کردند اما هنوز هیچکدام تاییدیه نگرفته اند.

بیماری کووید۱۹ که اواخر سال ۲۰۱۹ در جهان گسترش یافته هنوز  هیچ دارو و واکسن تایید شده و مورد استفاده ای در دنیا ندارد.  

ویروس کرونا عامل بیماری کووید۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰)  بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۵۳ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز  بر اثر این بیماری جان خود را از داده اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.