تصیم اردوغان برای اعزام نیروی نظامی به آذربایجان

این شبکه خبری روز دوشنبه در اخبار فوری خود اضافه کرد که رئیس جمهوری ترکیه امروز طرح مربوط اعزام سرباز به جمهوری آذربایجان را به مجلس این کشور ارائه کرده است.  

بر اساس این گزارش، خبرگزاری جمهوری آذربایجان نیز تصمیم اعزام نیروهای ترکیه به این کشور را گامی ضروری برای تامین منافع ملی و قومی دو کشور بیان کرد.  

خبرگزاری جمهوری آذربایجان اضافه کرد که اعزام نیروهای ترکیه به این کشور بر اساس توافق نامه های همکاری استراتژیک بین دو کشور است.  

توافق نامه همکاری امنیتی بین جمهوری آذربایجان و ترکیه در روز ۲۵ فوریه سال جاری میلادی در هشتمین جلسه شورای همکاری استراتژیک عالی رتبه با حضور روسای جمهور دو کشور در باکو امضا شده بود. 

 بر اساس این توافق نامه٬ ترکیه ۲۰۰ میلیون لیر کمک‌های مالی به جمهوری آذربایجان ارائه خواهد کرد و جمهوری آذربایجان نیز با این کمک محصولات و خدماتی را از شرکت‌های صنعت دفاعی ترکیه خریداری خواهد کرد. 

درگیری‌های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ۶ مهرماه گذشته آغاز و تا چند روز پیش ادامه داشت؛  در طول این درگیری‌ها به رغم این که با دخالت میانجیگران بین‌المللی ۳ بار توافق آتش بس میان دو طرف حاصل شد، اما این توافق‌ها رعایت نشد تا این که توافق آتش بس و صلح در تاریخ دهم نوامبر میان دو طرف حاصل شد. 

به ابتکار روسیه، بامداد دهم نوامبر (۲۰ آبان) سندی برای تحقق آتش‌بس کامل و رفع تمام خصومت‌ها در منطقه درگیری قره‌باغ به امضای «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری جمهوری آذربایجان،  «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه رسید. 

وظیفه نظارت بر رعایت آتش‌بس بین دو طرف را نیروهای صلحبان ارتش روسیه به عهده دارند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.