تاکید روانچی بر ضرورت اصلاح ساختار شورای امنیت

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در نشست مجمع عمومی این سازمان که برای بحث درباره اصلاحات شورای امنیت برگزار شده بود، گفت این نهاد به  دلیل عملکرد ضعیف، منفعلانه و در برخی موارد غیرقانونی و فراقانونی، با بحران مشروعیت و اعتبار مواجه است.

وی افزود: شورای امنیت عمدتاً تحت سلطه کشور‌های غربی قرار داشته، مورد سوء استفاده برخی اعضای دائم قرار گرفته و در قبال عملکرد خود نیز پاسخگو نبوده است و همچنین به دلیل حضور ضعیف کشور‌های در حال توسعه در ترکیب اعضای آن، غیردموکراتیک است.

روانچی با اشاره به استفاده زیاد و سریع شورای امنیت از اختیارات خود تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل، از جمله اعمال تحریم، گفت: شورا باید فقط به عنوان آخرین وسیله و زمانی که تمام مسیر‌های حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات را طی و آثار و تبعات آن‌ها را ارزیابی کرده باشد، از این اختیارات استفاده کند.

وی در عین حال در مورد اعمال تحریم بر کشور‌ها نیز افزود: تحریم روشی نسنجیده است که کارآمدی و مشروعیت اخلاقی آن به خاطر هدف قرار دادن اقشار آسیب پذیر در کشور‌های هدف به شدت زیر سئوال رفته است.

وی در پایان بر لزوم اصلاح روش‌های کار شورای امنیت تأکید کرد و گفت: شورای اصلاح شده باید قانونمند بوده و طبق منشور عمل کند و در برابر اقدامات و تصمیمات خود نیز پاسخگو باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.