تولید بذر واکسن‌های مورد نیاز در داخل شرکت‌های دانش‌بنیان

دکتر مصطفی قانعی امروز در مراسم رونمایی از بذر بومی واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با اشاره به قدمت یکصد ساله ایران در واکسن سازی افزود: علی رغم قدمت یکصد ساله ایران در واکسن سازی ولی به موازات دنیا پیش نرفتیم؛ چرا که بذر، ریشه و تکنولوژی که در کشور منجر به تکثیر واکسن می شد در اختیار نداشتیم.

وی با بیان اینکه ما بذر واکسن هپاتیت را از کشور کوبا و واکسن سل را از فرانسه وارد می کنیم،خاطرنشان کرد: به منظور بومی سازی این محصولات اقداماتی انجام شد و ما صاحب این فناوری شدیم.

قانعی عدم دسترسی کشور به بذر تولید واکسن را موجب بروز اشکالاتی دانست و یادآور شد: با اقدامات وزارت جهاد کشاورزی دانش فنی تولید بذر در کشور شکل گرفت ولی باید توجه داشت که بخش دولتی امکان تولید انبوه را ندارد و باید این امر به وسیله شرکت های دانش بنیان انجام شود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه در این مراسم تفاهم نامه ای میان معاونت علمی و سازمان دامپزشکی منعقد می شود، گفت: بر اساس این تفاهم نامه با حمایت مالی معاونت علمی تولید بذر واکسن ها در شرکت های دانش بنیان صورت می گیرد و این شرکت ها بازوی اجرایی کارخانه های تولید واکسن می شوند.

قانعی تاکید کرد: ما برای دسترسی به تولید واکسن نیاز به کنار هم قراردادن دانش هایی مانند علم ژنتیک، اپیدمیولوژی، آمار و همه گیری شناسی داریم تا بتوانیم موفق به تولید بذر واکسن شویم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.