رزمایش نظامی مشترک مصر و روسیه در نزدیکی ترکیه

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، نیروهای دریایی مصر و روسیه رزمایشی با مهمات جنگی را برای نخستین بار در دریای سیاه در نزدیکی ترکیه، در قالب مانورهای نظامی مشترک تحت عنوان «پل دوستی» برگزار می‌کنند که از حدود پنج سال پیش آغاز شده است

دریای سیاه بین بخش جنوب شرقی اروپا و آسیای صغیر واقع شده است و از طریق تنگه «بسفر» ترکیه و دریای «مرمره» به دریای مدیترانه متصل می‌شود.

بین مصر و ترکیه از سال‌ها پیش به دلیل حمایت علنی و آشکار آنکارا از اخوان المسلمین مصر و نزاع بر سر منابع انرژی در منطقه شرق دریای مدیترانه، روابط متشنجی و پر تنشی برقرار بوده است.

نیروهای دریایی مصر برای رسیدن به دریای سیاه باید از تنگه بسفر و دریای مرمره عبور کنند، به طوری که کشتی‌های جنگی مصر از نزدیک استانبول در اطراف دریای مدیترانه و در ورودی تنگه بسفر عبور می‌کنند که اکثرا تحت کنترل ترکیه است.

طبق بیانیه اخیر نیروهای مسلح مصر، تعدادی از نیروهای دریایی، پایگاه دریایی «اسکندریه» را به منظور مشارکت در اجرای آموزش مشترک دریایی مصر و روسیه تحت عنوان «پل دوستی-۳» در دریای سیاه با هدف «تقویت چشم انداز همکاری نظامی و حمایت از تلاش‌های امنیتی و ثبات منطقه» ترک کردند.

نیروهای دریایی مصر در جریان سفر خود در صحنه عملیاتی دریای مدیترانه، تشکیلات دریانوردی را انجام دادند و همچنین از دو تنگه «دردنیل» و «بسفر» عبور کردند تا برای انجام آموزش مشترک با نیروی دریایی روسیه آماده شوند.

ناوگان دریای سیاه روسیه اعلام کرد، مانورهای دریای سیاه با استفاده از تسلیحات و مهمات جنگی انجام می‌شود.

در همین راستا، اداره اطلاعات ناوگان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در جریان مانورهای کشتی‌های ناوگان دریای سیاه وابسته به نیروی دریایی روسیه و با مشارکت نیروی دریایی مصر، برنامه ریزی شده‌ است که با تیراندازی به سمت اهداف سطحی و هوایی، همه نوع حفاظت و دفاع از کشتی‌ها تست شود.

نیروهای مشترک روسیه و مصر همچنین تمرین‌های امدادرسانی در دریا، تفتیش و جستجوی کشتی‌های مشکوک، ارائه کمک به کشتی در حال غرق شدن و تلاش برای نجات را انجام خواهند داد.

رزمایش‌های روسیه و مصر تحت عنوان «پل دوستی - ۲۰۲۰» در بازه زمانی ۱۷ تا ۲۴ نوامبر در «نووروسیسک» و میدان آموزش دریایی ناوگان دریای سیاه برگزار خواهد شد.

این نخستین مانور (مانور زمینی و دریایی) در دریای سیاه به شمار می‌آید.

 تمرینات «پل دوستی» از سال ۲۰۱۵ توسط نیروهای دریایی روسیه و مصر برگزار می‌شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.