کره شمالی خواستار عذرخواهی و پرداخت غرامت از سوی ژاپن شد

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، این پیمان که ۱۷ نوامبر سال ۱۹۰۵ میلادی امضا شد، سلسله چوسان (۱۹۱۰-۱۳۹۲) را از حکومت دیپلماتیک خود محروم کرد و این کشور را به یک کشور تحت الحمایت ژاپن امپراتوری تبدیل کرد. ژاپن به خاطر قساوت‌های مختلفش در این دوران از جمله کار اجباری و بردگی جنسی در خط مقدم جبهه‌های جنگ مورد انتقاد قرار گرفته است.

روزنامه "رودونگ سینمون"، روزنامه رسمی حزب حاکم کره شمالی گفت: ژاپن امپراتوری از همه راه‌های ممکن برای نابودی کامل مردم کره در گذشته استفاده کرد. ژاپن حدود ۸.۴ میلیون کره‌ای را مجبور به شرکت در جنگ تهاجمی خود کرد و از آنها به عنوان گوشت دم تیر استفاده کرد و آنها را با کار همچون بردگی قربانی کرد.

این روزنامه افزود: ژاپن دشمن قسم‌خورده ظالم ماست که نه تنها همچون یک گانگستر کشور ما را اشغال و آن را استعمار کرد بلکه تلاش کرد تا مردم کره را به کلی نابود و منقرض کند. مردم ما هرگز اشتباهات گذشته ژاپن امپراتوری را فراموش نخواهند کرد و آن را وادار خواهند ساخت تا تاوان این اشتباهات را بپردازد.

روزنامه رودونگ سینمون همچنین از رهبران ژاپنی به خاطر عدم تمایل به اذعان قساوت‌های دوران استعمارشان حتی تا به امروز انتقاد کرده و نوشت: چنین رفتاری تنها انزجار و دشمنی مردم کره با ژاپن را صد یا هزار برابر عمیق‌تر می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.